به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ویلی بورسو رئیس شرکت صنایع نظامی منطقه والونیای بلژیک امروز گفت که احتمال می رود صادرات سلاح به عربستان در پی مرگ خاشقچی روزنامه نگار سعودی به طور موقت ممنوع شود.
وی افزود: در صورت اطمینان از کشته شدن خاشقچی ما توقف صدور سلاح به عربستان را بعید نمی دانیم.
فرماندار شهر والونیا نیز از درخواست اتحادیه اروپا از عربستان برای انجام تحقیقات جدی و همه جانبه در این باره به طور کامل حمایت کرده است.
مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. 
پس از اعتراف دولت سعودی به قتل وی، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که &#۳۹;جسد خاشقچی کجاست؟&#۳۹;، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است. 
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی نیز به گذشت ۱۸ روز از قتل خاشقچی و ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد وی اشاره کرد و افزود: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
در متن بیانیه دولت سعودی که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدام های ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان ریاض و آنکارا تشکیل شد.
بر اساس این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد. 
بر این اساس،تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و سبب مرگ نامبرده و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بر اساس بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده ۱۸ شهروند سعودی بازداشت شده اند.
با اعلام قتل خاشقچی توسط دولت سعودی ، آمریکا در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ' ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو به هنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترک نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.