متن کامل بیانیه رسمی عربستان که بامداد شنبه از تلویزیون رسمی این کشور قرائت شد به شرح زیر است: 

«ناپدید شدن شهروند عربستان سعودی، جمال بن احمد خاشقچی، در بالاترین سطوح مورد توجه پادشاهی عربستان سعودی قرار گرفت. به دلیل شرایط ایجاد شده در خصوص ناپدید شدن او، عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و در تاریخ ۶ اکتبر یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد. 

متعاقب آن، یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد و بنا به اشتیاق پادشاهی عربستان برای روشن شدن تمامی جنبه‌های حقایق و به موجب حکمِ شماره‌ی ۵۷۰۹ مورخ ۳/۳/۱۴۴۰ از جانب خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز به داستان کل پادشاهی عربستان سعودی برای تحقیق درباره این پرونده، به مقام‌های امنیتی ترکیه اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول داده شد. 

دادستان کل تا کنون بر اساس اطلاعاتی که مقام‌های ترکیه‌ای در اختیار تیم مشترک امنیتی قرار داده تحقیقاتی را از برخی مظنونان انجام داده تا اطلاع هر یک از آنها از وقایع رخ‌داده یا ارتباط با این وقایع را معین کند. این در حالی است که اطلاعات منتقل شده به مقام‌های امنیتی حاکی از آن بود که جمال خاشقچی کنسولگری را ترک کرده است. 

در راستای اجرای دستورات پادشاه در خصوص ضرورت مشخص شدن حقیقت و اعلام شفاف آن، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کردند. 

نتایج تحقیقات اولیه همچنین آشکار کرد که رایزنی‌های میان مظنونان و شهروند جمال خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول آن‌طور که باید پیش نرفت و روالی منفی به خود گرفت که منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با شهروند جمال خاشقچی شد. این منازعه در نهایت شدت گرفت و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شد.

  در حالی که تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارند، ۱۸ شهروند سعودی بازداشت شده‌اند. پادشاهی عربستان سعودی مراتب تأسف عمیق خود را از این اتفاقات دردناک ابراز داشته و بر تعهد مقام‌های این کشور برای گزارش حقایق به افکار عمومی، پاسخگو کردن تمامی عاملان این واقعه و اجرای عدالت درباره آنها با سپردنشان به دادگاه‌های ذی‌صلاح در پادشاهی عربستان سعودی تأکید می‌کند.»

روایت رسمی عربستان سعودی 

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بین خاشقچی و افرادی که روز ۲ اکتبر با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کردند درگیری رخ داد که به کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی منجر شد.  

دادستان کل اعلام کرده افرادی که بین آنها و خاشقچی درگیری رخ داده برای گفت‌وگو با وی درباره احتمال بازگرداندنش به عربستان به استانبول رفته بودند. 

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند. 

برکناری مقام‌های اطلاعاتی

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی همچنین گزارش دادند «سعود القحطانی»، مشاور دادگاه سلطنتی و «احمد العسیری»، ریاست دستگاه اطلاعاتی عمومی ( سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی) از سمت‌هایشان اخراج شده‌اند.

علاوه بر این دو نفر، «محمد بن صالح الرمیح»، معاون رئیس اطلاعات کل در امور اطلاعاتی عربستان سعودی، «عبدالله بن خلیف الشایع»، معاون رئیس اطلاعات کل عربستان سعودی در منابع انسانی و «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره کل امنیت عربستان سعودی نیز  برکنار شدند. 

رسانه‌های سعودی اشاره‌ای به اینکه اخراج این نفرات ارتباطی با پرونده خاشقچی داشته یا خیر نکرده‌اند. روز پنجشنبه روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود عربستان سعودی قصد دارد العسیری را مقصر قتل خاشقچی معرفی کند. 

طبق گزارش واس‌، ملک سلمان دستور تشکیل کمیته‌ای به ریاست «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی برای تغییر ساختار دستگاه اطلاعات عربستان سعودی را داده است. 

تشکیک در روایت رسمی ریاض

این بیانیه در حالی صادر شده که عربستان سعودی در روزهای گذشته بارها روایت‌ها درباره قتل خاشقچی را رد و تأکید کرده بود وی از ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خارج شده است. 

سناتور لیندسی گراهام که قبلاً گفته بود خاشقچی به دستور محمد بن سلمان کشته شده، کمتر از یک ساعت بعد از انتشار این بیانیه آن را زیر سوال برد.

 او در توئیتر نوشت: «اگر بگویم که به روایت سعودی درباره آقای خاشقچی شک دارم، حق مطلب ادا نشده است. ابتدا به ما گفته شد که آقای خاشقچی کنسولگری را ترک کرده و کاملاً دخالت عربستان سعودی تکذیب شد. حالا گفته می‌شود که نزاعی درگرفته و او بدون اطلاع ولیعهد داخل کنسولگری کشته شده است. دشوار بتوان این توجیه جدید را باورپذیر دانست.»

 «جمال خاشقجی» از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شده بود. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. 

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند. 

 روایت رسمی عربستان سعودی به بسیاری از مسائل آشکارشده در تحقیقات ترکیه پاسخ نداده و از جمله، مشخص نکرده که آیا هیچ‌یک از نفرات تیم ۱۵ نفره مذکور دستگیر شده‌اند یا خیر. در این روایت همچنین اشاره‌ای به سرنوشت جنازه خاشقچی نشده است.  

خاشقچی که بود؟ 

خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) است و قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.