رئیس جمهور آمریکا قرار است بار دیگر یک پیمان را نقض کند، پیمانی که خاطرات جنگ سرد را در جهان زنده می کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد این کشور را پس از بیش از سه دهه، از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد با روسیه خارج کند.

رئیس جمهور آمریکا در حالی این تصمیم را می گیرد که در شرف بستن یک پیمان هسته ای و موشکی با کره شمالی است. چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نسبت به حمله اتمی هشدار داده بود .
بر این اساس رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که با وجود تلاش روسیه و چین برای تولید و توسعه موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد و میان برد، ادامه تعهد یک جانبه آمریکا به پیمان قدیمی این کشور با روسیه، منطقی نیست.
لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش در گفتگو با شبکه راشاتودی درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.
این در حالی است که نزدیکی چین و روسیه مراتب نگرانی غرب را بیشتر کرده است و تحلیلگران معتقدند که اگر ترامپ رسما از این پیمان خارج شود، جنگ جهانی سوم با وجود اوضاع منطقه خاورمیانه خصوصا سوریه، محتمل است.

روسیه، آمریکا را تهدید به تلافی کرد

در این سو معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اظهار کرد: در صورت ادامه عقب نشینی‌های یک جانبه آمریکا از توافقات و تعهدات، روسیه هیچ راهی جز اقدامات تلافی‌جویانه از جمله اقداماتی با ماهیت نظامی ندارد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد، این مساله بسیار جدی تر از آن است که به معرض بحث عمومی گذاشته شود. اگر آمریکا به اقدامات عجولانه خود که در بسیاری از موارد شاهد آن بوده‌ایم ادامه دهد، اگر به عقب‌نشینی‌های یکجانبه از توافقات، انواع و اقسام مکانیزم‌ها و تعهداتی که شاهدش بودیم از برجام گرفته تا اتحادیه جهانی پست، ادامه دهد هیچ گزینه‌ای جز اقدام تلافی‌جویانه از جمله اقداماتی با ماهیت نظامی و تکنولوژیکی نداریم. اما ما تا آنجا که بتوانیم از آن اجتناب می کینمو سیاست عجولانه آمریکا تنها رویگردانی هر چه بیشتر کشورها و محافل گسترده جهانی است. واشنگتن نباید این تغییر احساس را دست کم بگیرد.

صندوقچه اسرار پرونده قتل خاشقجی چه کسی است؟ 

القحطانی وزیر مشاور دربار پادشاهی و از نزدیک‌ترین افراد به بن‌سلمان بوده که با فرمان ملک سلمان و در پی سناریوی جدیدی که برای کشتن خاشقجی طراحی شد، به‌عنوان سپر بلای بن‌سلمان برکنار شد، اما وی بارها تأکید می‌کرد بدون اجازه بن‌سلمان کاری نمی‌کند.
پس از هجده روز انکار، حکومت سعودی مجبور شد ۲۸ مهر اعتراف کند که جمال خاشقجی در کنسولگری‌ رژیم در ترکیه مُرده است نه کشته شده است، حکومت سعودی، ۱۸ نام به‌عنوان سپر بلا معرفی کرد تا به‌جای محمد بن سلمانی قربانی شوند که همه جهانیان به این یقین رسیده‌اند که وی عملیات کشتن خاشقجی را طراحی کرده است، این در حالی است که سرنوشت جسد این روزنامه‌نگار منتقد مشخص نشده است.
گفته می شود علاوه بر آنکه روایت و قصه‌پردازی رژیم سعودی حتی متحدان غربی‌اش را قانع نکرده، چه برسد به کشورهای دیگر و افکار عمومی جهانی، در این میان فردی به‌نام سعود القحطانی می‌تواند بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای شناسایی قاتل اصلی باشد.

بارزانی صدرنشین شد

کمیته عالی انتخابات اقلیم کردستان عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد.
بنا بر اعلام کمیته انتخابات در اقلیم کردستان عراق حزب مسعود بارزانی با اختلاف زیادی از دیگر رقبای خود توانسته در صدر بنشیند. حزب دموکرات کردستان با ۴۵ کرسی و حزب اتحادیه میهنی کردستان ۲۱ کرسی در رتبه اول و دوم قرار گرفته اند.

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق ۳۰ سپتامبر برگزار شد اما اعلام نتایج نهایی به دلیل شکایت‌هایی که ارائه شده بود به تأخیر افتاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.