روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا امروز (یکشنبه) نوشت، خالد فیصل، مشاور پادشاه عربستان و امیر مکه و رئیس کمیته مرکزی حج این نوار صوتی را که مشخص می‌کند خاشقجی بیهوش شده، به قتل رسیده و سپس جسدش قطعه قطعه شده، گوش داده است.

وال استریت ژورنال در ارائه اطلاعات خود به اظهارات دو تن از اعضای خاندان حاکم در عربستان استناد کرده است.

چند روز پس از ناپدید شدن خاشقجی که بعدا مشخص شد به قتل رسیده، سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان خالد فیصل را برای پیگیری روند تحقیقات به ترکیه فرستاد.

مطبوعات غرب خالد فیصل را دست راست پادشاه عربستان توصیف می‌کنند.

طبق نوشته این روزنامه آمریکایی، خالد فیصل به شواهد و مدارکی دال بر بیهوش کردن، کشتن و قطعه قطعه کردن خاشقجی مدت کوتاهی پس از ورودش به کنسولگری دست یافت.

یکی از دو منبع یاد شده گفت، فایل صوتی بر آغاز درگیری دلالت نداشت.

روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا نوشت، خالد فیصل با پیامی ناامیدکننده برای خاندان آل سعود به عربستان بازگشت و به نزدیکانش گفت، واقعا خروج از این پرونده دشوار است.

نیویورک تایمز این گفته فیصل را بر اساس اظهارات یکی از نزدیکان او که پس از بازگشتش از ترکیه ابتدا با او صحبت کرده بود، نقل کرد.

گزارش وال استریت ژورنال با روایت رسمی عربستان از این اتفاق و دیگر روایت‌های غیررسمی منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از برخی مسؤولان عربستانی که همگی بر کشته شدن خاشقجی در پی درگیری با افرادی در داخل کنسولگری دلالت دارند، در تضاد است.

پیشتر یک مسؤول عربستانی که نخواست هویتش فاش شود، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از جمله برخی روزنامه‌های عربستانی فاش کرده بود، خاشقجی در پی گرفتن دهان و راه تنفسش برای بالا نرفتن فریادهایش در برابر گروهی که با آنها گفت‌وگو می‌کرد، کشته شد.

این مسؤول عربستانی افزود: آنچه باعث شد تیم مذاکره دست به قتل خاشقجی بزند، عبور از دایره اختیارات و نقض دستورات بوده است.

مسؤول یاد شده به محتوای این دستورات یا منبع آنها اشاره‌ای نکرد.

همچنین این منبع گفت، احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات کل عربستان و سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی که هر دو برکنار شدند، در ترتیب دادن ماموریت تیم مذاکره مشارکت داشتند.

طبق آنچه ریاض ادعا کرده، تیمی ۱۵ نفره از عربستان در دوم اکتبر برای دیدار با خاشقجی فرستاده شد تا او را بیهوش کرده و بربایند اما آنها زمانی که خاشقجی مقاومت کرد، او را در حین درگیری خفه کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.