غلامحسین شافعی در اجلاس اتاق ایران با تبریک روز ملی صادرات گفت: ابتدا می‌خواهم سپاس و قدردانی اعضای اتاق از بیانات حکیمانه رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت در ۷ شهریور را اعلام کنم. فرمایشات رهبری به دولت که نظرات اتاق را مورد توجه قرار دادند باید در دو بخش مورد توجه قرار داد. اول اینکه نظرات بخش خصوصی در تصمیمات باید جدی تلقی شود.دوم آنکه تاکید ایشان به این موضوع که نظرات فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های کشور غایب است مدنظر قرار گیرد و دولت برای یکبار هم که شده در عمل خود را موظف بداند که این صحبت‌ها را اجرا کند.

وی ادامه داد: امروز اقای همتی به دلیل مشکل خاصی که به وجود آمده نتواستند حضور پیدا کنند و قول دادند در جلسه بعدی حضور داشته باشند. حضور ایشان می‌توانست به خودشان در تصمیم گیری‌ها کمک کند.

شافعی تصریح کرد:حکایت این روزهای اقتصاد ایران بسیار پیچیده است راه‌هایی که رفته‌ایم مسلما ما را به هدفمان نزدیک نکرده که در این قضیه کسی تردید ندارد.

وی اظهار داشت: ما فرصت سوزی‌های بسیاری کردیم با اتکا به درامدهای نفتی جامعه‌ای را شکل دادیم که توان تولید آنچنانی ندارد و از سوی دیگر خیلی تشنه است. دولت‌هایی آمدند که بیشتر به دنبال تسلط بودند تا واگذاری امور، بنگاه‌هایی را شکل دادیم که به مدد درآمدهای نفتی احداث شدند اما خروجی نداشتند اتفاقات مثبتی هم بوده که باید اعتراف کرد پایین تر از ظرفیت‌های این سرزمین بوده است.

شافعی تصریح کرد: اقتصاد ایران اگرچه در ابعاد اجتماعی پیشرفت داشته اما در اقتصاد جهان حرفی برای گفتن ندارد. شهرها را بی‌حساب گسترش دادیم بدون آنکه زیر ساخت‌ها را ببینیم. قدرت پایتخت اقتصادی ایران، تهران حدود یک میلیارد دلار صادرات و ۱۲ میلیارد دلار واردات است که اگر وارد خدمات شویم وضعیت اشفته‌تر است.

وی در خصوص تکیه دولت‌ها به نفت گفت: درآمد نفت باعث شده جامعه به سمت نوعی رفاه پیش رود و کاهش درامد نفت باعث شود که نقصان در روال عادی به وجود اید.

شافعی با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: مطابق امار بانک مرکزی درامدهای دولت در مقایسه با ۵ ماه سال جاری با سال قبل تنها ۱۱ درصد رشد داشته درحالی‌که هزینه‌های دولت ۲۵ درصد رشد داشته است.از طرف دیگر دیون اتی دولت که در قالب اوراق است ۷۵ درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که اقتصاد با تحریم روبرو است لازم است دولت صرفه جویی کند در غیر این صورت این امر باعث افزایش حجم نقدینگی و تورم خواهد شد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: در اقتصادهای بانک محور بانک ها خون تازه را به شریان های اقتصادی تزریق می‌کنند پس به دقت باید انها را زیر نظر گرفت و هدایت کرد. کشورهایی که تواستند این کار را بکنند پیشرفت کردند اما کشورهای همچون ما که اختیارات افسار گسیخته به بانک‌ها و موسسات واگذار کردند نتواستند پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: اندازه مالی و پولی و اندازه اقتصاد موضوع دیگر است بخش مالی هیچ تناسبی با بخش مولد ندارد و همین امر باعث افزایش رانت شده و سیستم به جای اینکه به فکر تخصیص منابع باشد به فکر تامین منابع است.

شافعی گفت: متاسفانه رویکرد برخی مدیران بانکی به تولید با نگاه ریالی و دلار است و نگاه آنها این است که مانند دلالان سودهای بالا کسب کنند و در غیر این صورت اتهام ناکارامدی زده می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی مقرر شد ۲۵ درصد منابع بانک‌ها به پروژهای آبی تخصیص پیدا کند امروز باید معلوم شود که چقدر اجرایی شده است. آمار بانک مرکزی فقط میزان پرداخت تسهیلات را نشان می‌دهد اما باید مانده آنها نیز مشخص شود.

شافعی گفت: آمارها نشان می‌دهد بخش صنعت ۱۸ درصد، کشاورزی ۴۴ درصد و صادرات  ۴ درصد است این درحالیست که۱۰ سال پیش صنعت ۱۴ درصد، کشاورزی ۴۰ درصد و صادرات ۱ درصد بود.

وی تصریح کرد: رشد پول و پایه پولی در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد اما الزاما باعث تورم نمی‌شود. وقتی صحبت از سیاستگذاری پولی و مالی می‌شود کلیه سیستم بانکی مورد نظر است نه اینکه برخی از سیستم مالی کشور به فکر استفاده از راه‌های دیگر برای سود خود باشند.

شافعی گفت: مطالب دیگری داشتم که اگر جلسه بعدی اقای همتی لطف و مرحمت کردند من خواهم گفت. لازم است این را بگویم که امروز هر چقدر تولید در رکود است کارخانه دولت به شدت در حال فعالیت است.ما از این وضعیت که خواب نداشته باشیم و بگوییم خدا فردا را به خیر کند، خسته‌ایم.

وی گفت: آنچه به عنوان یک گله منطقی مطرح است این است که به شرافت فعالان اقتصادی، به شرافت صادرکنندگان این کشور توجه کنید اگر استثنا وجود دارد ورق را برنگردانیم. فعالان اقتصادی و صادر کنندگان در طول تاریخ نشان دادند چقدر متعهدند و چقدر میهن پرستی وجود دارد.

شافعی گفت: اینکه گفته می شود صادر کنندگان عامل اصلی خروج ارز از  کشور هستند جفا است اینکه برخی مسئولین خواهش کنند ارز برگردانند ما گله مندیم اینگونه حرف زدن درست نیست. قانون ما را موظف کرده هر گونه تصمیم اقتصادی باید قبل از آن به فعالان اطلاع داده شود اما متاسفانه خلاف ان در جریان است این خلاف اعتماد سازی است ما نمی گوییم حتما حرف ما درست است استدعای ما این است قبل از اتخاذ تصمیم حرف‌های ما را بشنوید.

وی یادآور شد: در جلسه هفته پیش در بانک مرکزی، آقای همتی بسیاری از حرف‌های ما را قبول کردند قرار شد با جلسات مشترک در برخی از تصمیمات تغییر ایجاد شود.

شافعی تصریح کرد: با این قیمت پایه صادراتی توان تولید کننده ۶۰ درصد ارزش دلاری است حالا بقیه آن را از کجا باید بیاوریم.

شافعی هشدار داد:  اگر با همین منوال جلو برویم سال آینده باید منتظر صادر کننده غیر حرفه‌ای باشیم. ما مشکلات را با یکدیگر باید حل کنیم ما می توانیم مشکل نسازیم بلکه مشکلات را رفع کنیم. ما به عنوان فعالان افتصادی اعلام می‌کنیم آماده هستیم صادقانه و مشفقانه بنشینیم و آنچه در توان داریم برای توفیق این کشور ارائه دهیم.

وی گفت: به فرمایش رهبری توجه کنیم و مثلث دولت، دانشگاهیان و بخش خصوصی را جدی بگیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.