وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت عنوان تحریم‌های ضدتروریستی، چند بانک و شرکت بزرگ ایرانی را تحریم کرد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت با فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور از برجام خارج شد. حقوق‌دانان دولت ایران که بنا به محدودیت‌های حقوقی متن برجام نمی‌توانست به کمیسیون برجام شکایت کند، از آمریکایی‌ها به دلیل نقض پیمان مودت سال ۱۳۳۴ به دادگاه لاهه شکایت کردند.

تحریم‌های امشب وزارت خزانه‌داری چند روز پس از آن اعمال شده که دادگاه لاهه قراری موقت صادر کرد و از آمریکا خواست که تا نهایی شدن رسیدگی به این پرونده، از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کند.

در بیانیه امشب دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، از اعمال تحریم‌های جدید «ضدتروریستی» خبر آمده و نام ۲۰ شرکت، بانک و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی به شرح ذیل آمده است:

✔️ شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران

✔️ گروه بهمن

✔️ شرکت تولید زینک بندرعباس

✔️ بانک ملت

✔️ بنیاد تعاون بسیج

✔️ شرکت کالسیمین

✔️ شرکت فولاد مبارکه اصفهان

✔️ شرکت تراکتورسازی ایران

✔️ شرکت توسعه معادن زینک ایران

✔️ بانک مهر اقتصاد

✔️ گروه مالی مهر اقتصاد

✔️ شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال

✔️ بانک پارسیان

✔️ شرکت کاتالیست شیمیایی پارسیان

✔️ شرکت ذوب زینک قشم

✔️ بانک سینا

✔️ شرکت سرمایه‌گذاری طبیعت‌گردان آتیه ایرانیان

✔️ شرکت سرمایه‌گذاری تکتار

✔️ شرکت مهندسی تکنوتار

✔️ شرکت اسیدسازی زنجان

یکی از شکایت‌های همیشگی مذاکره‌کنندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای موسوم به پسابرجام و پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، عملیاتی نشدن اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه بانکی بین‌المللی بود.

در یک نوبت حتی «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا همزمان با «ولی ا.. سیف» رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ایران به لندن رفت و در خصوص بی‌خطر بودن تعامل با بانک‌های ایرانی به بانک‌های اروپایی توضیحاتی داد.

همان روز خبرنگار آسوشیتدپرس نوشت که جان کری در برابر اصرار روسای بانک‌های اروپایی برای دادن تضمین مکتوب برای تحریم نشدن بانک‌های طرف معامله ایران، از این کار خودداری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.