تک‌تایمز نوشت، ناسا برای تامین تکنولوژی و ابزار و تجهیزات لازم برای ماموریت‌های رباتیک در ماه، از شرکت‌های فناور و فضایی خصوصی کمک طلبیده است.

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) رسما برای فرودگرهای کوچک که تا قبل از دسامبر ۲۰۲۱ آماده شوند، فراخوان داده است.

پذیرش درخواست‌ها تا ۱۹ نوامبر باز است، اما ناسا قول برگزاری یک دوره دیگر از پذیرش پیشنهادات را در زمانی دیگر در سال آینده و سپس در فواصل منظم داده است.

این فراخوان بخشی از برنامه بازگرداندن انسان به سطح ماه در دهه ۲۰۲۰ میلادی است. کاری که ۵۰ سال توسط فضاپیمای آپولو ۱۷ انجام شد.

ناسا همچنین قصد دارد یک دروازه قمری(ایستگاه مداری) برای چرخش به دور ماه بسازد که محل اسکان فضانوردان و انجام آزمایشات و همچنین نقطه آغازی برای ماموریت‌های آینده به فضای عمیق باشد.

آژانس فضایی به طور خاص به دنبال ابزار و فناوری‌هایی است که می‌تواند دانش و اکتشاف را در سطح ماه پیشرفت دهد. ماموریت ایده آل ناسا شامل جمع‌آوری داده‌ها در مورد بادهای خورشیدی، جو، جریان گرما در ماه و غیره پیش از ماموریت‌های انسانی است.

"استیو کلارک" معاون اکتشاف ناسا توضیح داد: استراتژی این است که این ماموریت‌های مقدماتی ما را برای ماموریت‌های پیچیده آینده مانند جستجوی منابع قابل استفاده در ماه، ایجاد شبکه‌های لرزه‌نگاری برای درک ساختار داخلی ماه و مطالعه کانی‌شناسی ماه و شیمی برای درک مبانی ماه آماده خواهد کرد.

ناسا همچنین امیدوار است که ابزار و تکنولوژی‌های منتخب، در ماموریت‌های آینده از جمله ماموریت‌های رباتیک و ماموریت انسانی در سطح مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گزارش مطبوعات، فناوری‌های منتخب می‌توانند از سطح ماه به عنوان "آزمایش" برای مریخ استفاده کنند.

برنامه خدمات تجاری قمری ناسا

ناسا پرواز این فناوری‌های منتخب را از طریق برنامه خدمات تجاری قمری خود ممکن خواهد کرد. کلارک در سمپوزیوم بین‌المللی فضایی خصوصی و تجاری در ۱۰ اکتبر گفت که ناسا قصد دارد اولین قرارداد را تا ماه دسامبر ببندد.

برنامه خدمات تجاری قمری ناسا در نظر دارد چندین قرارداد را طی دهه آینده به امضا برساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.