در دستورالعمل تقویت و اجرای فرهنگ نماز در مدارس آمده است: ترتیبی اتخاذ شود تا در همه مدارس نماز جماعت تا حد امکان در وقت شرعی اقامه شود.

با دستور وزیر آموزش و پرورش، دستورالعمل تقویت و اجرای فرهنگ نماز در مدارس به سراسر کشور ابلاغ شد.

متن این دستورالعمل به شرح زیر است:

قرآن، عترت و نماز از مبانی و ارکان اصلی سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش است و با عنایت به پیام مقام معظم رهبری به بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز مبنی براینکه «مسئولان نظام اسلامی باید امکانات گسترده خود را در خدمت این دعوت بگذارند. روحانی، معلم، مربی، مدیر و مسئول در همه جا مخاطبان و دایره نفوذ خود را به این سو بکشانند و از آنان دعوت کننده به خدا و نماز بسازند» تکلیف ما را برای اقامه باشکوه نماز در برنامه‌ها سنگین‌تر می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه اقامه نماز اولین وظیفه الهی (الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ ) (حج،۴۱) و بهترین وسیله تقرب ما به خداست (اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن) و با نصب العین کلام گهربار حضرت علی(علیه السلام) که فرمودند: تمام خدمات شما تابع نمازتان است. (وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‌ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِک)،توجه به تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس سراسر کشور به عنوان مهمترین اولویت‌ وزارت آموزش و پرورش است درسال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ است.

بنابراین ضروری است مدیران کل به‌عنوان مسئول ستاد اقامه نماز در تحقق هرچه بیشتر منویات مقام معظم رهبری . اجرای بندهای ذیل، همه تلاش و همت خود را در این جهت مصروف دارند:

ستاد اقامه نماز به ریاست مدیرکل استان و رؤسای ادارات شهرستانها و مناطق با هدف اجرایی نمودن مفاد سند طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در مراکز آموزشی و تربیتی به طور منظم تشکیل شود.

ترتیبی اتخاذ شود تا در همه مدارس نماز جماعت تا حد امکان در وقت شرعی اقامه شود.

در همه مدارس امام جماعت توانمند و مجرب (اعم از روحانی یا همکار فرهنگی)انتخاب و منصوب شود.

شرایط برای پخش اذان به وقت شرعی از بلندگوهای مدارس مهیاشود.

به منظور اقامه منظم و مستمر نماز جماعت در مدارس زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وقت نماز تعیین شود.

خیرین مسجدساز به ساخت و تجهیز نمازخانه مدارس فاقد نمازخانه ، جذب و هدایت شوند.

مدیران مدارس تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری داوطلبانه همکاران و دانش‌آموزان در نمازجماعت فراهم کند. حضور مدیران ستادی و مدارس و عوامل اجرایی آموزشگاه مورد تأکید است.

به آراستگی فضای نمازخانه‌ها و تجهیز نمازخانه‌ها به امکانات لازم توجه شود.

مدیران مدارس نوبت دوم، زمینه اقامه نماز را برای همکاران و دانش‌آموزانی که موفق به اقامه نماز در اول وقت نشده‌اند، فراهم نمایند.

برای برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس، مساجد و جامعه محلی با تأکید بر اجرای طرح پیوند مدرسه با مسجد و نمازهای جمعه برنامه‌ریزی شود.

در راستای اجرایی شدن راهبردهای «طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی» و تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و ستاد مرکزی اقامه نماز، با همکاری ستاد اقامه نماز استان و سایر مراکز فرهنگی ، دورههای توانمندسازی با موضوع نماز برای همکاران فرهنگی و دانشآموزان و اولیاء آنها برگزار گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.