رویترز گزارش داد، در مجموع ۸۰ نماینده در پارلمان ۱۲۰ کرسی مقدونیه به نفع تغییر نام این کشور حوزه بالکان رای دادند و نیاز به کسب دو سوم آرا در پارلمان برای اجرایی شدن تغییرات در قانون اساسی مقدونیه به دست آمد.

این اقدام می‌تواند پیوستن مقدونیه به اتحادیه اروپا و ناتو را که برای این مدت از سوی یونان بلوکه شده بود، بر طرف سازد.

اسکوپیه و آتن در ماه ژوئن سال جاری میلادی به توافق برای تغییر نام مقدونیه دست یافته بودند. اما موانعی برای نهایی شدن این تغییر نام هنوز پا برجاست.

حضور مردمی در رفراندوم اخیر برای تغییر نام مقدونیه نتوانست به آستانه ۵۰ درصد برسد و این مساله به پارلمان این کشور واگذار شد.

روند تکمیل تغییرات در قانون اساسی مقدونیه به درازا کشیده و نیازمند چندین دور رای گیری است و رای گیری روز جمعه در پارلمان نخستین مرحله آن است. این روند در ژانویه سال آتی میلادی پایان می‌پذیرد.

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه روز جمعه گفت: امروز یک روز تاریخی برای کشور است. مقدونیه بحشی از خانواده اروپایی می‌شود تا بتوانیم زندگی بهتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

هر زمان که مقدونیه روند تغییرات را رسما قانونی کند، پارلمان یونان نیز این توافق را به رای می‌گذارد.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان دولت را تهدید کرده که اگر این توافق به رای گذاشته شود، دولت را ترک می‌کند.

یوهانس هان، کمیسیونر اتحادیه اروپا مسئول توسعه در توئیتر خود نوشت: امروز روز دموکراسی برای اسکوپیه است. من به تمامی کسانی که تصمیم گرفته‌اند تا در مسیر اتحادیه اروپا قدم بردارند، تبریک می‌گویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.