رویترز گزارش داد٬ چهار مرکز اطلاعاتی و قانونی ایالات متحده روز جمعه ۲۷ مهر ماه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که این سه کشور از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد تفرقه، انتشار اطلاعات نادرست در مورد نامزدهای انتخابات و همچنین تولید محتوا در این خصوص برای رسانه‌های انگلیسی زبان هستند.

در این بیانیه که دفتر مدیر اطلاعات ملی، وزارت دادگستری، دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و وزارت امنیت میهن آمریکا آن را منتشر کرده، آمده است: «دخالت خارجی در انتخابات آمریکا تهدیدی علیه دموکراسی ما به شمار می‌رود. شناسایی و جلوگیری از این دخالت اولویت اصلی دولت فدرال است.»

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است شش نوامبر، برابر با ۱۵ آبان‌ ماه برگزار شود.

این بیانیه می‌افزاید که شواهدی مبنی بر تلاش این کشورها برای دخالت در روند رای‌دهی یا تغییر نتیجه آرا در دست ندارد.

با این‌حال در برخی ایالات، دولت محلی گزارش کرده که تلاش‌هایی برای دسترسی به شبکه مراکز رای‌دهی صورت گرفته است، هرچند طبق این بیانیه مقامات توانسته‌اند جلوی این اقدامات را بگیرند.

کریستوفر کرِبز، یکی از مقامات وزارت امنیت میهن آمریکا، در این خصوص گفته است که این وزارتخانه خود را برای تهدیدهای سایبری گسترده آماده می‌کند.

وی توضیح داده‌ است که فعالان سایبری شاید به دنبال هک کردن‌های مخرب، حذف داده یا حتی از کار انداختن دستگاه‌ها باشند.

بیانیه‌ مشترک این چهار آژانس در حالی منتشر شده است که پیشتر شماری از مقامات بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گفته بودند که روسیه در تلاش برای ایجاد تفرقه در جامعه آمریکا و دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است.

اواخر مردادماه نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که چین، ایران و کره شمالی هم در پی دخالت در انتخابات آمریکا هستند.

در عین حال شرکت‌های فیسبوک و مایکروسافت در گزارش‌های جداگانه‌ای که مردادماه منتشر شد، از تلاش‌های سایبری کاربرهای روس برای دخالت در این انتخابات خبر داده‌ بودند.

با این‌ وجود در این مدت دونالد ترامپ تنها انگشت اتهام را به سمت چین نشانه رفته است. وی مهر ماه سال جاری اظهار داشت که دولت چین به خاطر مواضع حزب جمهوریخواه در زمینه تجارت خواهان تضعیف نتایج این حزب در انتخابات است.

در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و همچنین ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.