اشپیگل گزارش داد، واکنش ها به دست داشتن احتمالی عربستان در قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری ترکیه همچنان در بین سیاستمداران بلند پایه آلمانی ادامه دارد.  

جمال خاشقجی نویسنده ۵۹ ساله سعودی روز سه‌شنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، و در آنجا کشته شد. عربستان نیز به تازگی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری استانبول را تایید کرد.

سیاستمداران آلمانی خواستار واکنش آشکار دولت آلمان به پرونده قتل "خاشقجی" و نقش عربستان در این جنایت هستند. در همین راستا "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان خواستار یک رویکرد و موضع گیری آشکار علیه خاندان آل سعود شده است.

وی که در مصاحبه با نشریه "بیلد" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که غرب و بخصوص اروپا نباید از ترس تهدیدات دیپلماتیک و یا اقتصادی از دور نظاره گر این جریانات باشند: ما ضعیف نیستیم.

گابریل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این نشان می دهد که چقدر این مسئله مخرب و ویرانگر است که عربستان سعودی آشکارا از طریق حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خود را تا این حد امن احساس می کند که حتی چنین (جنایتی) امکان پذیر شده است.

ترامپ در جریان پرونده ناپدید شدن و قتل خاشقجی و با وجود روشن شدن روزافزون دست داشتن عربستان در قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی همچنان از ولیعهد شاه سعودی و عربستان حمایت کرده و تلاش می کند فشارها بر آن ها را کاهش دهد.

در این میان حزب لیبرال دموکرات آلمان هم خواستار یک هماهنگی و اتحاد بین المللی برای واکنش به این مسئله شده است. "الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون فراکسیون حزب لیبرال دموکرات آلمان در این باره گفت که آلمان و دیگر کشورهای عضو جی ۷ باید بعد از بیانیه مشترک خود در این باره سفرای عربستان سعودی را فراخوانده و به شدت خواستار شفاف سازی این پرونده شوند.

 وی افزود: ولیعهد شاه سعودی باید بداند که نمی تواند خود را به عنوان یک اصلاح طلب معرفی کرده و در عین حال حقوق انسانی و مدنی را زیر پا بگذارد.

"لامبسدورف" همچنین خواستار تحریم کنفرانس اقتصادی که قرار است هفته آینده با حضور نمایندگان غربی در ریاض برگزار شود تا زمان شفاف سازی کامل پرونده ناپدید شدن و قتل خاشقجی شد.

 حزب سبز آلمان هم درخواست مشابهی را ایراد کرد. این حزب بخصوص از رئیس شرکت زیمنس آلمان درخواست کرد که شرکت خود در این کنفرانس را رد کند.

  در همین راستا "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان هم از عرصه اقتصادی آلمان درخواست کرد که با توجه به دست داشتن عربستان سعودی در ماجرای قتل "خاشقجی" در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول سیگنالی را ارسال کنند.

  عربستان سعودی برای هفته آینده شرکت‌های غربی را برای شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به FII به ریاض دعوت کرده است. بسیاری از شرکت‌های غربی و آمریکایی به‌دلیل دست داشتن احتمالی عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقجی شرکت خود در این کنفرانس را رد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.