دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: ما مجددا با پرونده‌ای مواجه شده‌ایم که مردم در آن می‌گویند عربستان سعودی گناهکار است، مگر آنکه خلافش ثابت شود. من این چنین رویه‌ای را نمی‌پسندم.

ترامپ اعتراضات جهانی علیه عربستان سعودی را با جنجال پیرامون برت کاوانا، عضو دادگاه عالی آمریکا مقایسه کرد که در آن کاوانا در جریان روند تایید صلاحیتش به تعرض جنسی متهم شده بود.

وی گفت: ما به تازگی از پرونده‌ مشابهی بیرون آمدیم که در آن متوجه شدیم کاوانا کاملا بی‌گناه بود. ما ابتدا باید متوجه شویم که چه اتفاقی رخ داده است.

این اظهارات جدید ترامپ تازه‌ترین و جدی‌ترین اقدام وی در دفاع از دولت ریاض در برابر اتهاماتی است دال بر اینکه عربستان مسئول سرنوشت جمال خاشقجی می‌باشد.

ترامپ اوایل روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صحبت کرده و ادعای وی را درخصوص بی‌اطلاعی از سرنوشت خاشقجی و اتفاقاتی که برای وی افتاده، تایید کرد. اما رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ولیعهد عربستان متعهد شده تا تحقیقات درخصوص این پرونده را گسترش دهد.

ترامپ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، امیدوار است تحقیقات عربستان سعودی ظرف کمتر از یک هفته به نتیجه برسد.

 

ترامپ همچنین در مصاحبه با شبکه فاکس بیزینس گفت: عربستان سعودی یکی از مهمترین متحدان من است.

این اظهارات ترامپ در بحبوحه بحران دیپلماتیک بین‌المللی به خاطر ادعاها مبنی بر اینکه ماموران مخفی سعودی جمال خاشقجی را در استانبول به قتل رسانده‌اند، مطرح شد.

ترامپ گفت: واکنش آمریکا به دست داشتن عربستان در ناپدید شدن خاشقجی به این بستگی خواهد داشت که آیا آنها از این مساله اطلاعی داشته‌اند یا خیر.

وی افزود: عربستان سعودی شریک ما و متحد ما علیه ایران است. آنها یکی از بزرگترین و مهمترین متحدان من محسوب می‌شوند.

ترامپ با اشاره به توافق تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان سعودی گفت: آنها میزان بسیار زیادی پول سرمایه گذاری می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.