بعد از اعتراف عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌‌سعود کشورها و مقام‌های مختلف به آن واکنش نشان دادند. 

عربستان سعودی بامداد شنبه کشته شدن جمال خاشقچی را تأیید کرد. دادستان کل این کشور اعلام کرد خاشقچی بعد از درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بین خاشقچی و مردی که روز ۲ اکتبر با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کرد، درگیری رخ داد که به کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی منجر شد.  

 

این بیانیه با تشکیک زودهنگام «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی مواجه شد. وی در توئیتر نوشت: ««اگر بگویم که به روایت سعودی درباره آقای خاشقچی شک دارم، حق مطلب ادا نشده است. ابتدا به ما گفته شد که آقای خاشقچی کنسولگری را ترک کرده و کاملاً دخالت عربستان سعودی تکذیب شد. حالا گفته می‌شود که نزاعی درگرفته و او بدون اطلاع ولیعهد داخل کنسولگری کشته شده است. دشوار است بتوان این توجیه جدید را موثق دانست.»

 

بعد از آن، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای  تصریح کرد: «ایالات متحده از بیانیه پادشاهی عربستان سعودی درباره پیشرفت تحقیقات در خصوص سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونانی که تا کنون شناسایی کرده، تقدیر می‌کند. ما کمان تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه‌های قانونی حمایت می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «از شنیدن خبر تأیید مرگ آقای خاشقچی متأسف شدیم  و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را تقدیم خانواده، نامزد و دوستان او می‌کنیم.»

 

«مهدی حسن»، مجری شبکه خبری الجزیره روایت عربستان سعودی را «مضحک» توصیف کرد و از بیانیه کاخ سفید هم انتقاد کرد.  

او با انتشار تصویری از بیانیه کاخ سفید در توئیتر نوشت: «تصور کنید،فقط تصور کنید ایران خاشقچی را وحشیانه داخل کنسولگری‌ایش می‌کشت، دو هفته انکارش می‌کرد و بعد اینقدر مضحک آن را گردن می‌گرفت. تصور کنید بیانیه آمریکا آن موقع چطور بود. بعد این بیانیه (کاخ سفید) را بخوانید.»


«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد. 

در بیانیه‌ای که سخنگوی گوترش صادر کرده آمده است: «دبیر کل، عمیقاً از تأیید مرگ جمال خاشقچی متأسف شد. ایشان مراتب تسلیت خود را به خانواده و دوستان خاشقچی ابراز می‌دارد. دبیر کل بر ضرورت تحقیقات فوری، جامع و شفاف درباره شرایط مرگ آقای خاشقچی و پاسخگویی کامل مقصران آن تأکید می‌کنند.»

«تد لو»، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا هم روایت عربستان سعودی را «احمقانه» توصیف کرد و به گزارش‌ها درباره قطعه قطعه شدن بدن خاشقچی با اره اشاره کرد.

او نوشت: «روایت عربستان سعودی مبنی بر اینکه خاشقچی وارد جدال با ۱۸ سعودی شده که بسیاری از آنها قاتلان آموزش‌دیده هستند، مضحک است. اوه راستی، مسئله ارّه برقی هم هست!.»

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که در روزهای گذشته تلاشی برای مخفی کردن نظراتش در خصوص بی‌اهمیت بودن مرگ خاشقچی در برابر قراردادهای تسلیحاتی با ریاض نکرده، بامداد شنبه روایت رسمی سعودی را علی‌رغم تمام تشکیک‌ها در آن «معتبر» دانست.

او از عربستان سعودی به عنوان متحدی فوق‌العاده یاد کرد و گفت که واشنگتن برای مهار ایران به این کشور نیاز دارد. 

 

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم ضمن ابراز تردید در روایت عربستان سعودی خواستار آن شد که آمریکا خودش درباره قتل روزنامه‌نگار سعودی تحقیقات انجام دهد. 

وی در توئیتر نوشت: «روایتی که آنها درباره ناپدید شدن خاشقچی گفته‌اند روز به روز عوض شده است. بنابراین نباید فکر کنیم که جدیدترین روایت آنها اعتباری دارد.»

«مایک کافمن»، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم بدون اظهارنظر درباره صحت و سقم روایت عربستان سعودی، از دولت آمریکا خواست سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را احضار کند. 

سناتور رند پال نیز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و قطع همکاری‌های نظامی با این کشور شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.