به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا فشارها بر دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت را افزایش می دهند. در این راستا نشست مهم ماه نوامبر که قرار بود در آن درباره توافق برگزیت تصمیم گیری شود فعلا لغو شده است تا انگلیس حرکتی به خود بدهد.

در نشست روز گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس هیچ پیشنهاد جدیدی را برای راه حل مسئله مرزهای ایرلند ارائه نداد؛ از این رو اتحادیه اروپا حالا تهدیدهای خود علیه لندن را محقق کرده و نشست ویژه ماه نوامبر که قرار بود در آن در آخرین دقایق درباره توافق برگزیت تصمیم گیری شود را لغو کرد. این نشست تا زمانی که "میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مسئله برگزیت از پیشرفت های مهمی در مذاکرات خبر دهد به حالت معلق باقی می ماند. به گفته دیپلمات های اروپایی سران کشورهای اروپایی شب گذشته در نشست بروکسل در این باره تصمیم گیری کردند.

پیش از آن ترزا می، نخست وزیر انگلیس در یک سخنرانی ۱۵ دقیقه ای موضع دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت را مشخص کرد که به گفته "آنتونیو تایانی"، رئیس پارلمان اروپا هیچ چیز جدیدی در اظهارات "می" وجود نداشت.

"سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش نیز اظهارات مشابهی را ایراد کرده و درباره اظهارات نخست وزیر انگلیس گفت: خیلی چیزهایی که به ما گفته شده است برای ما روشن و مشخص بود.

محافل اروپایی اعلام کردند که تنها یک شرایط خوب کافی نیست. ما در نشست سالزبورگ این مسئله را آشکار کردیم که یک نشست ویژه در ماه نوامبر تنها در صورتی منطقی و معقول است که ما تقریبا در ماه اکتبر به توافقی درباره برگزیت نزدیک شویم. اما این اتفاق آشکارا نیفتاده است. ترزا می، در حاشیه نشست بروکسل مذاکرات چند جانبه ای را با مقامات اروپایی انجام داد. بر اساس اطلاعات دیپلمات های اروپایی وی با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ، رئیس شورای اروپایی، و رئیس جمهور ایرلند و رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کرد. اما این مذاکرات ارزیابی اتحادیه اروپا مبنی بر کندی مذاکرات را تغییر نداد. نقطه مورد مناقشه اصلی در مذاکرات برگزیت همچنان مسئله ایرلند است.

بهر حال سران اتحادیه اروپا در نشست شب گذشته بروکسل از "میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درخواست کردند که همچنان برای دستیابی به توافقی برای برگزیت تلاش کند. ترزا می هم اعلام کرد که یک راه خلاقانه برای خروج از این بحران یافت خواهد شد. البته حتی اگر ترزا می به توافقی با بروکسل در مذاکرات خروج دست یابد این توافق باید در پارلمان انگلیس تصویب شود. اما در پارلمان انگلیس در حل حاضر اکثریتی برای یک توافق قابل تصور وجود ندارد.

مذاکرات بین اتحادیه اروپا و لندن درباره برگزیت تحت فشار زمان قرار دارد. انگلیس می‌خواهد در ۲۹ ماه مارس سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا اواخر ماه اکتبر منعقد می‌شود تنظیم شود تا پارلمان‌ها فرصت رأی‌گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به‌صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می‌شود. چنین خروجی می‌تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.

البته روند مذاکرات برگزیت نشان می دهد که دستیابی به توافقی درباره برگزیت تا اواخر اکتبر عملی نیست و از این رو حالا سران اتحادیه اروپا نشست اضطراری را که برای ماه نوامبر جهت دستیابی به راه حل نهایی برنامه ریزی کرده بودند را به حال تعلیق درآوردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.