جف بیزوس در مورد ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست سکوت کرده است. این در حالی است که وی مالک واشنگتن پست؛ آخرین روزنامه ای است که خاشقچی در آن قلم می زد.

این سکوت وقتی بیشتر به چشم می آید که بدانیم بسیاری از چهره های سرشناس مثل دارا خسروشاهی، دایان گرین و ساندار پیچای نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند و حتی پروژه شهر هوشمند عربستان را تحریم کرده اند. پروژه ای موسوم به نئوم که یکی از مهم ترین ایده های بن سلمان محسوب می شود و او از یک سال پیش برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی کرده است.

فلیم مک ماهون، مدیر برنامه های فناوری  و حقوق بشر در دانشگاه کالیفرنیا و مدرس دانشکده حقوق برکلی در این خصوص می گوید: "این بسیار عجیب است که مالک روزنامه سرشناس واشنگتن پست در برابر موضوعی که برای همه مردم مهم است سکوت می کند. این یک مشکل آشکار است و باید در مورد جزئیاتش از خود جف بیزوس سوال شود."

 

چالش ها با ترامپ

تا این لحظه نمایندگان آمازون و روزنامه واشنگتن پست به درخواست ها برای پاسخگویی در این خصوص توجهی نکرده اند اما شاید بد نباشد برای یافتن پاسخ مروری بر فعالیت ها و روابط اخیر جف بیزوس داشته باشیم.

بیزوس در شرایطی مالک یکی از بزرگ ترین و البته مهم ترین نشریات ایالات متحده است که از ماه ها قبل به کیسه مشت زنی رئیس جمهور ایالات متحده تبدیل شده است. دونالد ترامپ بارها و بارها به واشنگتن پست و شخص جف بیزوس تاخته است. اما جف ببیزوس از روز نخست که واشنگتن پست را خریداری کرد در یادداشتی در سال ۲۰۱۳ نوشت که : "از راه دور با شما خواهم بود و صرفا مشاوره خواهم داد. "  

روابط با بن سلمان

جف بیزوس، مانند بسیاری از مدیران تجاری ایالات متحده، دارای منافع تجاری در عربستان سعودی است.بخش محسابات ابری داده های آمازون در کنار وب سرویس های آمازون، طرحی برای همکاری با عربستان دارند. به طور دقیق تر، بر اساس گزارش ها آمازون تلاش کرده تا مراکز داده های ویژه ای را در عربستان سعودی راه اندازی کند.

چرا مالک واشنگتن پست در برابر قتل جمال خاشقچی سکوت کرد؟

یک سال پیش نیز آمازون برنامه ای برای باز کردن یک بخش ویژه  خاورمیانه در بحرین مطرح کرد؛ کشوری جزیره ای که همسایه عربستان سعودی است. از ماه مه سال 2008، آمازون یک پست شغلی برای "رئیس سیاست عمومی عربستان سعودی" در بحرین دارد. بخشی از نقش فرد مذکور این است که برای کمک به پیشبرد اهداف آمازون؛ به عنوان یکی از پیشگامان ارائه دهنده پلتفرم های  ابر در عربستان سعودی، تلاش کند. آمازون برای ادامه این طرح و  موقعیتش در خاورمیانه به عربستان سعودی نیاز دارد.   

افزون بر این ها، حمایت و هکماری های آمازون و ریاض برای« Souq.com»، که یک شرکت تجارت الکترونیک در خاورمیانه، است ۵۸۰ میلیون دلار درآمدزایی کرده است.

پول عربستان نقش مهمی در فناوری دارد

درست است  که بیزوس یک موقعیت منحصر به فرد به عنوان مالک واشنگتن پست و آمازون دارد، اما تنها فردی نیست که با بن سلمان در ارتباط است و بسیاری از شرکت های فناوری دیگر نیز، روابط نزدیکی با پادشاهی عربستان دارند.سال گذشته بن سلمان به ایالات متحده سفر کرد و با بسیاری از مدیران فناوری، از جمله بیزوس ، سرگئی برین، و تیم کوک دیدار کرد.

اپل گزارش کرده  که در حال مذاکره برای باز کردن مکان های خرده فروشی در عربستان است و مایکروسافت اوایل سال جاری با شرکای محلی، احتمال راه اندازی سیستم داده های ابری را در عربستان سعودی بررسی کرد. با این شرایط به نظر می رسد درگیری با بن سلمان به ضرر منافع مالی بیزوس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.