محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش با رویکرد توسعه در دانشگاه خاتم با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم با سرعت بسیار بالایی در حال وقوع است، گفت: در این شرایط علوم بین رشته ای و اتصال علوم مختلف با زنجیره فناوری اطلاعات امکان پذیر می شود. وی افزود: فناوری اطلاعات به عنوان یک واحد سازمانی دیگر معنی ندارد بلکه باید مفهوم اصلی در هر سازمان شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه، یکی از مفاهیمی که اقتصاد دیجیتال مطرح می کند اقتصاد اشتراکی است، گفت: امروز که کشور ما با تحریم های ظالمانه و کمبود منابع برای سرمایه گذاری روبرو است، اقتصاد اشتراکی می تواند به عنوان یک راه حل برای بیرون رفتن از این شرایط مطرح شود البته کشورهایی که در لبه فناوری هستند نیز به این سمت حرکت می کنند.

وی افزود: هم اکنون در کشور ساختارهای موازی و پروژه هایی داریم که سازمان ها می توانند ظرفیت این پروژه ها را در اختیار یکدیگر قرار دهند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های بسیاری در کشور انجام شده است، گفت: امکان دارد ضریب بهره برداری از این پروژه ها در نهایت 30 درصد باشد در صورتی که سازمان دیگری هم به دنبال انجام چنین کاری است که باعث هدر رفت منابع کشور می شود.

وی افزود: ضرورت دارد به لحاظ تئوری به مفهوم اقتصاد اشتراکی پرداخته شود و مصادیق آن تبیین و مطالبه شود. آذری جهرمی استفاده اشتراکی از ظرفیت ها را راه حل مناسبی عنوان کرد و گفت: اقتصاد اشتراکی نیاز به شیوه و مدل دارد و باید ببینیم مدیریت در این شیوه چگونه است.

وی با اشاره به سیستم بانکداری کشور به عنوان یک نمونه در حوزه مدیریت منابع، افزود: تمام بانک های کشور هر کدام برای خود دیتاسنتری دارند که بسیاری از آنها در شرایط غیر استاندارد است و در حد بسیار ناچیزی از ظرفیت این دیتاسنترها استفاده می شود در صورتی که این ظرفیت ها قابل اشتراک گذاری بین بانک ها است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ضرورت درک و فهم این موضوع در مدیران تاکید کرد و گفت: در آموزش های خود باید به این موضوع پرداخته شود که چگونه مدیران بردارهای هم جهت ترسیم کنند. بر اساس این گزارش، آذری جهرمی در پایان این کنفرانس گواهینامه ها و تندیس درخت دانش نخستین جایزه مدیریت دانش را به برگزیدگان  اهدا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.