طراحی جلد گذرنامه‌ کشورها استانداردهای خاص خود را دارند. در کنار اسم آن کشور به زبان بین المللی، اسم کشور به زبان داخلی آن کشور نیز روی جلد گذرنامه‌های حک می‌شود.

نشانه‌های کشورهایی که نقش لوگو را برای کشورها دارد نیز جزء ترکیب بندی ثابت جلد گذرنامه‌هاست. سومین عنصر مشترک جلد گذرنامه، کلمه پاسپورت است که آن هم به زبان انگلیسی و زبان داخلی کشورها روی جلد قرار می‌گیرد. نشانه گذرنامه‌هایی که چیپ الکترونیکی دارد نیز عنصر ثابت دیگری است که امروزه روی اکثر گذرنامه‌ها نقش بسته است.

اما رنگ گذرنامه کشورها با یکدیگر فرق دارد. هر چند این رنگ‌ها در چهار دسته قرمز، سبز، آبی و مشکی قرار می‌گیرند اما جلد گذرنامه‌ها می‌تواند طیفی از این چهار رنگ باشد. دلایلی قطعی برای انتخاب رنگ‌ها وجود ندارد و به طور مثال کشور ایالات متحده آمریکا تاکنون سه بار رنگ گذرنامه خود را تغییر داده است. با این وجود رنگ گذرنامه‌ها پیشینه فرهنگی هم دارد و بسیاری معتقدند که این رنگ‌ها بدون دلیل انتخاب نمی‌شوند.

پاسپورت‌های کشورهای دنیا چه رنگی‌اند؟

گذرنامه‌های قرمز رنگ

رنگ قرمز و طیف آن دومین رنگ پرتعداد در گذرنامه‌هاست. شاید جالب باشد بدانید که همه ۱۰ گذرنامه پر قدرت جهان نیز در طیف قرمز رنگ قرار دارند و در پایین این رده بندی و در بین ۱۰ رتبه آخر که ضعیف‌ترین گذرنامه‌های دنیاست، تنها دو گذرنامه رنگ قرمز دارند. پرقدرت‌ترین گذرنامه دنیا که مربوط به کشور سنگاپور است نیز قرمز است و در رده‌های بعدی آلمان، دانمارک، سوئد و فلاند قرمز رنگ هستند. کشورهای اتحادیه اروپا اکثرا رنگ قرمز و طیف‌های آن را برای خود انتخاب کرده‌اند و شاید به همین دلیل است که انگلستان اعلام کرده که پس از خروج از اتحادیه اروپا، رنگ گذرنامه خود را از قرمز به آبی تیره تغییر خواهد داد.

78 کشور رنگ آبی را برای گذرنامه خود انتخاب کرده‌اند که معروف‌ترین و پر قدرت‌ترین گذرنامه بین رنگ‌های آبی، گذرنامه ایالات متحده آمریکا است با این گذرنامه می‌توان به ۱۱۶ کشور جهان بدون ویزا سفر کرد

پاسپورت‌های کشورهای دنیا چه رنگی‌اند؟

گذرنامه‌های آبی رنگ

محبوب‌ترین رنگ بین گذرنامه کشورهای طیف رنگ آبی است. ۷۸ کشور رنگ آبی را برای گذرنامه خود انتخاب کرده‌اند که معروف‌ترین و پر قدرت‌ترین گذرنامه بین رنگ‌های آبی، گذرنامه ایالات متحده آمریکا است با این گذرنامه می‌توان به ۱۱۶ کشور جهان بدون ویزا سفر کرد. همچنین جالب است بدانید که کم قدرت‌ترین گذرنامه کشورها با رتبه ۱۹۹ نیز آبی رنگ و مربوط به کشور افغانستان است و با این گذرنامه تنها به ۵ کشور جهان می‌توان بدون ویزا سفر کرد. کشورهای حوزه کارایب اکثرا از رنگ آبی برای گذرنامه خود استفاده کرده‌اند.

پاسپورت‌های کشورهای دنیا چه رنگی‌اند؟

گذرنامه‌های سبز رنگ

رنگ سبز هم سومین رنگ استفاده شده در بین گذرنامه‌های دنیاست. در گذرنامه‌های کشور‌های عربی و اسلامی رنگ سبز محبوب‌تر از دیگر رنگ‌هاست و برخی آن را نشان از اهمیت این رنگ در اسلام می‌دانند. پرقدرت‌ترین گذرنامه سبز رنگ که رتبه ۱۲ را بین کشورهای جهان دارد، گذرنامه کره جنوبی است که با آن می‌توانید به ۱۲۲ کشور جهان بدون ویزا سفر کنید. از بین ۳ رتبه ضعف‌ترین گذرنامه‌های جهان نیز ۲ گذرنامه کشور عراق و پاکستان سبز رنگ هستند.

پاسپورت‌های کشورهای دنیا چه رنگی‌اند؟

گذرنامه‌های مشکی رنگ

رنگ‌های تیره در بین گذرنامه‌ها زیاد دیده می‌شود و در سه رنگ قبلی هم گذرنامه‌هایی با تیره‌ترین رنگ‌های آن طیف وجود داشت اما تنها ۱۰ کشور هستند که گذرنامه آنها طیف رنگ مشکی دارد. گذرنامه‌هایی که پر قدرت‌ترین آن مربوط به کشور نیوزلند است که سفر بدون ویزا با این گذرنامه به ۱۱۳ کشور جهان ممکن است. لازم به ذکر است که رنگ مشکی در نیوزلند یک رنگ ملی هم محسوب می‌شود. به جز تاجیکستان و آنگولا باقی گذرنامه‌های مشکی رنگ مربوط به کشورهای کمتر شناخته شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.