۱- در ماه‌های اخیر با تغییری که در مدیریت شبکه سه تلویزیون ایران صورت گرفته، انتقادهای بسیاری از دعوت شدگان و برنامه‌های این شبکه توسط افراد زیادی حتی اصولگرایان معتدل انجام می‌شود که دوربین و میکروفون شبکه سه نه فقط در بحث FATA بلکه درمورد هرموضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... دیگری به مصاحبه و بیان نظرات افراد تندرو اختصاص یافته و همچنان انتقادات حتی درباره برنامه‌های ورزشی ادامه دارد. اما مسأله عجیب‌تر لغو پخش برنامه ۹۰ به‌عنوان پربیننده‌ترین برنامه در تمام شبکه‌های تلویزیون ایران است و در شرایطی که از ساعت ۹ و ۱۰ شب به بعد کمتر برنامه‌ای در طول هفته مخاطب میلیونی دارد، فقط ۹۰ می‌تواند بین یک و نیم تا دو میلیون پیام دهنده در کمتر از سه ساعت داشته باشد که می‌توان تعداد بیننده‌هایش را نیز به تقریب حدس زد. ابتدا در هفته‌های اخیر، زمان آغاز برنامه ۹۰ به تعویق افتاد و از ساعت ۴۰: ۲۲ به ۱۰: ۲۳ رسید و شاید برخی افراد کم تجربه نمی‌دانستند که اگر بتوانند تعداد پیام دهنده‌ها به برنامه ۹۰ را با تأخیر در شروع این برنامه و با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها و زودتر خوابیدن بسیاری از جوانان کم کنند، خیلی بیشتر از عادل فردوسی‌پور، خودشان را زیر سؤال می‌برند! اما پخش نشدن برنامه ۹۰ در این هفته که میلیون‌ها ورزشدوست و حتی غیرورزشدوست را دوشنبه شب‌ها مقابل گیرنده‌های‌شان می‌نشاند و در این شب از تعداد بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای کم می‌کند، به وضوح نشان داد که مدیریت در رسانه کار هرکسی نیست و مخاطب ما هم در این یادداشت، معاون سیما است که سخنانش را باید متناقض دانست.

۲ - میرباقری معاون سیما در توجیه پخش نشدن برنامه ۹۰ به مسائلی اشاره کرد که مقبول و منطقی نیستند. او از یک طرف پخش لیگ فوتبال ملت‌های اروپا از شبکه سه و دسترسی نداشتن مردم زیادی در کشور به شبکه ورزش را مطرح و از طرف دیگر یادآور شد که در یک مجموعه و سازمان باید تصمیم «مدیر» به اجرا درآید. براستی اگر شبکه ورزش در خیلی نقاط ایران قابل دریافت نیست، پس چرا تاکنون مسئولان تلویزیون به دفعات از «سراسری شدن» شبکه‌های جدید در سال‌های اخیر مثل همین شبکه ورزش یا نسیم و... سخن گفته‌اند و آن را به حساب تلاش‌های خود گذاشته‌اند؟ چرا برخی از مهم‌ترین مسابقه‌های ورزشی در جهان و آسیا همچون لیگ جهانی والیبال، بازی‌های آسیایی اندونزی، برنامه‌های ویژه کشتی، فوتسال و... توسط شبکه ورزش در همین چند هفته گذشته پخش شده و شبکه سه برنامه یک سویه و کم مخاطب «بدون توقف» را به پخش رویدادهای مهم ترجیح داده است؟ اصلاً اگر نشان دادن مسابقه‌های فوتبال اروپا این قدر اهمیت دارد که ۹۰ با مخاطبان انبوه به کناری می‌رود، پس چرا «فوتبال ۱۲۰» که تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه فوتبال خارجی در تلویزیون ایران است، از همین شبکه ورزش پخش می‌شود که بنا به گفته اخیر معاون سیما، بسیاری از مردم کشور به این شبکه (ورزش) دسترسی ندارند؟! باید به صراحت نوشت که دلیل یا دلایل به عقب بردن تدریجی زمان شروع برنامه ۹۰ در هفته‌های اخیر و بعد هم پخش نکردن آن در دوشنبه شب همین هفته، این‌ها نیست و چیزهای دیگری است که معاون سیما بهتر می‌داند!

۳ - بخش دیگری از سخنان معاون سیما در توجیه علل پخش نکردن برنامه ۹۰ را باید پذیرفت که: «در یک مجموعه و سازمان، باید تصمیم مدیر آن به اجرا درآید.» اما صرف نظر از منطقی و مطلوب بودن تصمیم که بسیار نیز مهم است، باید از معاون سیما سؤال کرد که آیا این توصیه را به همه در تلویزیون می‌کند یا فقط به کسانی که برنامه‌های‌شان پخش نمی‌شود؟ صریح‌تر و واضح‌تر بنویسیم: آیا آقای معاون سیما یک سوزن به خودش می‌زند و بعد یک جوالدوز به دیگران و سؤالات مطرح شده در این یادداشت و تناقض‌های میان حرف با عمل و دلایل به عقب بردن زمان آغاز برنامه ۹۰ و سپس پخش نکردن آن درست در شب بازی با بولیوی در فاصله کوتاه باقی مانده تا شروع جام ملت‌های آسیا را از مدیر جدید و کم تجربه شبکه سه که حتماً زیرمجموعه او است و باید تصمیم مدیر بالاتر را قبول و به آن عمل کند، می‌پرسد و پاسخ داده شده را در اختیار میلیون‌ها مخاطب برنامه ۹۰ می‌گذارد؟ بخصوص اینکه هیچ کدام از شبکه‌های تلویزیونی در ایران «خصوصی» نیست و بودجه و هزینه‌هایش از «بیت المال» یعنی از «جیب مردم» پرداخت می‌شود و هرکس در هرشبکه‌ای، بالاتر از مسئول فرادست خود باید به تصمیم مردم ایران تمکین کند و به پرسش‌های آنان پاسخ بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.