محمودرضا حقی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت ایجاد تبادل برقی با روسیه گفت: با توجه به این‌که پیک بار شبکه روسیه در زمستان اتفاق می‌افتد و در ایران پیک بار در زمان تابستان است، اگر این اتفاق محقق شود می‌توانیم بهره‌ زیادی را ببریم.

وی با تاکید بر این موضوع که می‌توان از طریق آذربایجان و ارمنستان در زمان پیک با کشور روسیه ارتباط برقی برقرار کرد، اظهار کرد: هر چه بتوانیم ظرفیت تولید برق را در ارمنستان و آذربایجان توسعه دهیم قطعا میزان تبادل انرژی در این کشورها نیز افزایش می‌یابد .

او افزود: ماه گذشته در خصوص خط سوم انرژی ارمنستان - ایران توافقاتی صورت گرفت و بر اساس مذاکرات صورت گرفته می‌توان نتیجه گرفت که طرف ارمنی علاقه‌مند به توسعه شبکه‌ خود است.

سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص میزان هزینه انجام این کار گفت: اگر این کار محقق شود با توجه به اینکه ارمنستان نیز می‌تواند در ترانزیت سهیم باشد مشتاق به انجام این کار است. به عبارت دیگر باید گفت در واقع انجام این کار یک بازی برد برد بین روسیه، ایران و ارمنستان است.

وی همچنین از نخستین نشست کارگروه سه جانبه اتصال سیستم‌های انرژی ایران و روسیه به منظور پیشبرد امکان تبادل برق میان سه کشور خبر داد و گفت: امکان صادرات برق از سال آینده میلادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.به طور کلی باید گفت که در حال حاضر ایران با کشورهای متفاوتی ارتباطات برقی دارد و این مزیت منطقه‌ای ما است که می‌توانیم به عنوان هاب انرژی در منطقه عمل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.