«یوری اوشاکوف» دستیار امور بین الملل رییس جمهوری روسیه امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت، ولادیمیر پوتین قصد دارد روز ۱۱ ماه نوامبر (۲۰ آبان) برای شرکت در مراسم یکصدمین سالروز پایان جنگ اول جهانی به پاریس برود. 

وی با بیان اینکه طرف های روسی و فرانسوی درباره جزییات این سفر باید گفت وگو کنند، اظهار داشت: پوتین ممکن است در مراسم های رسمی در کاخ الیزه و نیز ضیافتی که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برگزار خواهد کرد، شرکت کند. 

رئیس جمهوری فرانسه به تازگی مذاکرات با روسیه را ضروری دانست و گفت که وی بر این باور است که اتحادیه اروپا باید رویکردهای امنیتی جدیدی با مسکو ایجاد کند.

مکرون در مصاحبه با شبکه SVT سوئد گفت: به پوتین رئیس جمهوری روسیه احترام می گذارم و یکی از کسانی هستم که باور دارم به ایجاد رویکردهای جدید امنیتی با روسیه نیاز است و باید با مسکو مذاکره کنیم.

وی در عین حال مدعی شد که پوتین در آرزوی «برچیدن اتحادیه اروپا» است. 

مکرون در این مصاحبه که درباره ارزش های اروپا و اختلاف بین فرانسه و روسیه بود، کشورش را در رابطه با مسائل حقوق بشر و دمکراسی در جایگاهی بالاتر از روسیه قرار داد و افزود: من به طور مداوم با پوتین تماس دارم و به او احترام می گذارم اما روسیه از نقطه نظر حقوق بشر الگو نیست. 

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی در این زمینه نوشت: با وجود وخامت روابط روسیه و فرانسه بر سر بحران اوکراین، رهبران دو کشور همکاری خود را حفظ کرده اند، مکرون در اجلاس جهانی اقتصاد سال ۲۰۱۸ در پترزبورگ با پوتین گفت وگو و خاطرنشان کرد که خواستار مذاکرات راهبردی بین دو کشور برای دستیابی به شتاب جدیدی در بسیاری از مسائل اقتصادی، دفاعی و اجتماعی است. 

مکرون اواخر آگوست (مرداد) گفت، لازم است که کشورش همکاری راهبردی با روسیه برقرار کند زیرا برای امنیت جمعی مهم است. 

مکرون در یک کنفرانسی خبری با حضور همتای فنلاندی خود در هلسینکی نیز، تقویت همگرایی در اتحادیه اروپا و تشکیل یک تشکل دفاع جمعی را خواستار شد.

وی خواستار پایان اتکای اروپایی ها به حمایت نظامی آمریکا به ویژه با توجه به مواضع دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و تاکید کرده که اروپا باید در حوزه دفاعی به «خودمختاری راهبردی» دست یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.