شورای وزیران عربستان سعودی امروز (سه‌شنبه) در ارتباط با قضیه «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بیانیه‌ای را صادر کرد.

این شورا در جلسه امروز خود که به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی و با حضور «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی برگزار شد، از اقدام ریاست جمهوری ترکیه در موافقت با درخواست ریاض جهت تشکیل کمیته مشترک حقیقت‌یاب در پرونده خاشقچی تشکر کرد.

هفته گذشته «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پس از یک هفته از ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی واقع در شهر استانبول این کشور، از قصد دو کشور برای تشکیل این کمیته به دنبال درخواست سعودی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، شورای وزیران این کشور در این بیانه همچنین، از همه کشورهای اسلامی، عربی و «دوست»، سازمان‌ها، پارلمان‌ها، هیأت‌های عربی و بین‌المللی و «عقلاء جهان» که «حکمت»، «تعقل» و تلاش برای یافتن حقیقت را بر «عجله کردن» و «تلاش برای سوء استفاده از شایعه‌ها و اتهام‌ها» غلبه دادند، تقدیر و تشکر کرد.

از روز دهم مهر ماه (دوم اکتبر) که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد، مقام‌های کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین و دولت مستعفی یمن بر خلاف درخواست‌های جهانی مبنی بر شفافیت در قضیه ناپدید شدن این روزنامه‌نگار، با ریاض اعلام همبستگی کردند و مدعی شدند که هدف از طرح این موضوع ضربه زدن به جایگاه سعودی در منطقه و جهان است.

مقام‌های سعودی در ابتدا مدعی بودند که جمال خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری و انجام کارهای مربوط به ازدواجش، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است با این حال ترکیه بارها اعلام کرد که اسنادی دارد که نشان می‌دهد این روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری سعودی کشته شده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس طی چند روز گذشته از مقام‌های سعودی خواستند که هرچه سریعتر در ارتباط با ناپدید شدن خاشقچی شفاف‌سازی کند.

هم‌اکنون «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا برای بررسی پرونده خاشقچی در عربستان سعودی به سر می‌برد و با پادشاه و ولی‌عهد سعودی در این ارتباط دیدار و گفت‌و‌گوهایی داشته است.

این سفر پامپئو بعد از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا گفت که احتمال دارد کشته شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی بدون اطلاع سران سعودی و از سوی افرادی که او آن‌ها را «خودسر» خواند، صورت گرفته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از آنکه تلفنی با پادشاه سعودی گفت‌وگو کرد، این اظهارات را در حساب توییتری خود مطرح کرد و مدعی شد که سلمان در گفت‌وگو تلفنی با او، از پرونده خاشقچی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.