این نکته را زنگنه با زبان طنز پشت تریبون اعلام کرده و قاچاق بنزین را از زاویه ای دیگر مورد بررسی قرار داده است . او می گوید وقتی از من پرسیدند یعنی چه؟ قاچاقچی ها چکار می کنند؟ گفتم  قاچاقچی کجا بود؟ قاچاقچی در کار نیست.

وزیر نفت در توضیح دقیق تر گفت: ما گاز مایع را می دهیم کیلویی 150 تومان ، یعنی کمی بیش از یک سنت در کیلو . هر تن از گاز مایع در ایران حدود  10 دلار می شود در حالی که در بازار جهانی این کالا 500 دلار است.

او با لحنی گزنده ادامه داد:  پسر نوح که از اول وضعش خوب نبود اما این تفاوت قیمت پسر پیغمبرهای دیگر را هم شاید دچار تردید کند.

فیلم گفته های زنگنه را ببینید. 

داستان دنباله دار قاچاق

ماجرای قاچاق گسترده سوخت از ایران مدتی است فضای خبری کشور را به خودمشغول کرده است . ارقامی که به طور رسمی و غبررسمی از میزان قاچاق بنزین ذکر می شود بین 30تا40میلیون لیتر در روز است. به عبارت دیگر تقریبا همه بنزینی که توسط وزارت نفت برای تامین کمبود سوخت خودروها وارد کشور می شود،از مرزها خارج و به کشورهای همسایه می رود.

اگر فرض کنیم هر کامیون حمل بنزین 20000 لیتر گنجایش داشته باشد برای حمل 30میلیون لیتر بنزین در روز باید 1500دستگاه کامیون نفتکش در اختیار داشت. اگر باز هم فرض کنیم قاچاق با همین کامیونها انجام می شود حتما مرزبانها با آنها برخورد خواهند کرد .ضمن اینکه طبق آمار رسمی تعداد کامیونهای حمل سوخت در کشور،ده هزار دستگاه است .

در فرض دیگر اینکه این 30میلیون لیتر با وانت هایی مثلا با ظرفیت 3000 لیتر جابجا شود. در این حالت بیش از 10000 وانت لازم است که باز هم نمی توان پذیرفت این تعداد وانت به راحتی از چشم ماموران دور بمانند. حتی بعید است استفاده از باک های بزرگ در کامیونها و قاچاق از این طریق هم، رقم قابل توجهی را در بر بگیرد.

قیمت واقعی بنزین 

 پیش از این عضو کمیسیون انرژی مجلس ، ادیانی نیز در گفتگو با خبرانلاین تاکید کرده است: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آخرین قیمت مربوط به هفته قبل است که قیمت بنزین مطابق فوب خلیج فارس بیش از ۳هزار تومان بود؛ اکنون بحث اینجاست که آیا مردم باید همین قیمت را بپردازند؛‌ طبیعتا قشر پایین و محروم جامعه نباید این قیمت را بپردازند اما دلیلی ندارد به کسانی که از تمکن مالی برخوردارند، بنزین و یا حامل های رایگان و نیمه بها پرداخت شود زیرا خلاف عدالت است.

 به گفته وی اگر مبنای قیمت گذاری این قانون باشد، قیمت هر لیتر بنزین باید به 2850 تومان برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.