این روزنامه آمریکایی در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت ؛ سوال ها و ابهاماتی پیرامون حادثه ناپدید شدن &#۳۹; جمال خاشقچی&#۳۹; روزنامه نگار منتقد سعودی مطرح است، اما عربستان به همه آنها با توپ و تشر پاسخ داده است.

رژیم سعودی روز یکشنبه در بیانیه ای تهدید کرد:&#۳۹; اگر این پرونده منجر به تحریم شدن عربستان شود؛ ریاض با یک اقدام بزرگتر به آن پاسخ خواهد داد&#۳۹;.

طبق پیش بینی رسانه های دولتی سعودی این اقدام بزرگ می تواند اعم از؛ قطع تولید نفت ، قطع خرید سلاح از آمریکا و در عوض خرید سلاح از روسیه، و نیز قطع کمک اطلاعاتی در امر مبارزه با تروریسم باشد.

&#۳۹;ترامپ&#۳۹; رئیس جمهور آمریکا گفته است که &#۳۹;ملک سلمان&#۳۹; پادشاه عربستان روز دوشنبه در یک تماس تلفنی به او اطلاع داده است که اصلا نمی داند چه اتفاقی افتاده است.

ترامپ گفت:&#۳۹; ظاهرا به نظرم می رسد که اینها امکان دارد قاتلان بدذاتی بوده باشند&#۳۹;.

عجیب است. ترامپ تا قبل از این در مورد سعودی ها ونقششان در این ماجرا اینطور قضاوت نکرده بود. لابد این پیش داوری ترامپ ناشی از این است که سعودی ها هم خودشان کم کم دارند به حقیقت اعتراف می کنند.

CNN گزارش داده است که رژیم سعودی دارد خودش را آماده اعتراف می کند که خاشقچی کشته شده است، آن هم حین بازجویی.

اگر چنین باشد، باید تمام افرادی که در کشته شدن این خبرنگار دست داشته اند تقاص پس بدهند. ضمنا هرکس که دستور این عملیات غیر قانونی برای کشتن خاشقچی را داده است نیز جزء متهمان ردیف اول است و باید مکافات عملش را پس بدهد.

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا با رهگیری اطلاعات کشف کرده اند که &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را داده است. بن سلمان ولیعهد بی شرمی است که خاشقچی بارها در مطالبش در &#۳۹;واشنگتن پست&#۳۹; از او انتقاد کرده بود.

با روشنتر شدن پرونده؛ سوالهای زیادی پیرامون ناپدید شدن خاشقچی مطرح شده است که باید به همه آنها پاسخ داده شود.

هر بلایی که سر خاشقچی آمده باشد؛ احیانا از جریان روند آن صدا و فیلم ضبط شده است. این نوارها و فیلم ها کجا هستند؟

سزاوار است که مسئولان ذیصلاح بنشینند و محاسبه کنند ببینند، اگر لازم باشد روابط واشنگتن- ریاض قطع شود، آمریکا چه چیز و یا چیزهایی را از دست خواهد داد؟ سرنوشت جریان تولید نفت چه خواهد شد؟ سرنوشت آن ۱۱۰ میلیارد دلاری که برای فروش سلاح به عربستان پیش بینی شده است چه خواهد شد؟ سرنوشت جنگ با تروریسم چه خواهد شد؟

از اولویت &#۳۹;نفت&#۳۹; شروع می کنیم. طبق آمار اعلام شده توسط &#۳۹; اداره اطلاعات انرژی آمریکا&#۳۹; ؛ عربستان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۹ درصد از نفت خام وارداتی آمریکا را تامین کرده است که معادل روزانه ۹۶۰ هزار بشکه می شود.

اما امروز آمریکا به لطف انقلابی که در زمینه تولید نفت از سنگ &#۳۹;شیل&#۳۹; انجام داده است؛ دیگر از حیث انرژی یک کشور وابسته نیست. امروز نه عربستان، بلکه این آمریکاست که بزرگ ترین تولید کننده نفت خام در جهان است.

سال گذشته صدور نفت خام آمریکا به ۶.۳۸ میلیون بشکه در روز رسید. این رقم معادل هفت برابر نفت خامی است که در همان سال آمریکا از عربستان وارد کرده است. اگر سعودی ها شیرهای نفت خود را ببندند و یا آمریکا را بایکوت کنند، قیمت نفت بالا خواهد رفت، اما این افزایش قیمت موقتی است. بلکه این قطع تولید نفت عربستان به نفع شرکتهای آمریکایی تولید کننده نفت شیل خواهد بود. آنها این شکاف تولید را پر خواهند کرد و ضربه مخربی بر صنعت نفت عربستان وارد خواهند آورد.

** اولویت دیگر، موضوع فروش سلاح است.

پارسال در سفر ترامپ به ریاض، عربستان قول خرید ۱۱۰ میلیارد دلاری سلاح از آمریکا را به رئیس جمهور آمریکا داد. اما این موضوع هنوز که هنوز است فقط در حد همان وعده باقی مانده است و عملی نشده است.

&#۳۹; بروس ریدل&#۳۹; از اعضاء موسسه &#۳۹; بروکینگز&#۳۹; گفته است:&#۳۹; از روزی که ترامپ روی کار آمده است؛ سعودی ها هنوز حتی یک قرارداد تسلیحاتی هم با او امضا نکرده اند&#۳۹;.

موضوع ارسال قطعات یدکی هواپیما از آمریکا به عربستان و همچنین پشتیبانی تکنیکی از سعودی، نیز موضوع مهمی است چون روسیه نمی تواند در این بخش به درد عربستان بخورد و امکانات آن را ندارد. بنابراین اگر ارسال قطعات و لوازم یدکی هواپیما و حمایتهای تکنیکی به عربستان قطع شود؛ نیروی هوایی سعودی بی درنگ زمین خواهد خورد.

در نتیجه؛ این یک مزیت بزرگ برای پایان یافتن بمبارانهای خونین یمن خواهد بود.

سازمان ملل هم اعلام کرده است که عربستان احتمالا باید بابت جنایات جنگی اش در یمن پاسخگو باشد.

** همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم.

عربستان در این زمینه با آمریکا همکاری اطلاعاتی دارد. در این زمینه؛ &#۳۹; اندرو میلر&#۳۹; از اعضاء &#۳۹; پروژه دمکراسی خاورمیانه &#۳۹; در واشنگتن می گوید:&#۳۹; قطع کردن این همکاری؛ اشتباه بس بزرگی است... به خصوص با توجه به اینکه هم کنگره و هم مردم آمریکا خوب می دانند این عربستان سعودی است که سوخت لازم برای افراط گرایی را تامین می کند&#۳۹;.

میلر به قانونی اشاره می کند که کنگره آن را در سال ۲۰۱۶ مصوب کرد. به گفته میلر این قانون به دولت آمریکا مجوز می دهد هرگاه دولت سعودی بانی یک عمل تروریستی باشد، علیه او دعوی قانونی تنظیم کند.

فحوای سخن آنکه؛ همانطور که ترامپ هم پیشتر بدان اشاره کرده است؛ عربستان لحظه ای بدون حمایت امنیتی آمریکا زنده نخواهد ماند.

اگر بنا شود روابط دو کشور قطع شود، طرفی که بازنده حتمی خواهد بود؛ یقینا عربستان است.

آمریکا دیگر هیچ احتیاجی به پادشاهی سعودی ندارد. این موضوع قبلا هم ثابت شده است. ترامپ بیش از حد در مورد وزن رابطه دو کشور غلو می کند. همین بزرگ نمایی ها بوده است که تا به امروز رهبران سعودی را تشویق کرده است هر کاری دلشان می خواهد بی شرمانه و بلکه هم جنایتکارانه انجام بدهند و از عقوبت آن برهند.

نتیجه پرونده خاشقچی هرچه باشد، تفاوتی نمی کند، باید یک بازنگری در روابط فیمابین واشنگتن - ریاض صورت بگیرد و این رابطه حتما از نو شکل دهی شود. این یک امر واجب است که اجابت آن برعهده کنگره است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.