جمشید انصاری در مراسم تجلیل از تلاشگران عرصه خدمت در جشنواره شهید رجایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی همه ساله برگزار و خط مشی‌های نظام اداری برای یک سال آینده تعیین می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره فرصت خوبی است برای توجه به آنچه برای اصلاح نظام اداری صورت گرفته یا باید در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: نظام اداری در سه سطح با مسائل خاصی مواجه است. در سطح اول حدود مداخلات دولت در اداره کشور و در سطح کلان است. سه دهه است درگیر این مناقشات نظری هستیم که دولت در کشور چه کاره است و چه کاره باید باشد و باید تصدی چه اموری بر عهده او باشد و سهم مردم در اداره امور چیست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دولت ما بسیار بیشتر از بسیاری کشورهای دیگر در تصدی امور ورود و مداخله دارد، گفت: البته در بسیاری موارد هرچقدر تلاش شده تصدی دولت کاهش یابد، تقاضای مردم برای دخالت دولت در اداره امور بیشتر شده است. حتی در اداره امور محلی شاهد گسترش مداخلات دولت هستیم و توقع است دولت نقش بیشتری در ایجاد امنیت و سایر خدمات اجتماعی ایفا کند.

انصاری افزود: در ایران هم مردم دولت گریز داریم و هم مردم دولت‌گرا. این انتظار وجود دارد که دولت امنیت، زیرساخت‌ و خدمات بهداشت و درمان ارائه کند و همه تحت پوشش نظامات رفاهی قرار گیرند. نهاد دولت هم به این امر بی‌میل نیست. سه دهه است در این سطح درگیر این مناقشات هستیم.

وی با بیان اینکه سطح دوم روش انجام ماموریت‌های دولت است، عنوان کرد: اگر قرار است خدمات درمانی را انجام دهیم روشی در وزارت بهداشت و بیمه‌ها شکل گرفته و سطوح آموزشی مختلفی تعریف کرده‌ایم. وقتی تصدی‌های انحصاری مثل تولید و توزیع برق را برعهده می‌گیریم روش‌هایی برای آن بکار می‌بندیم برای آنکه خدمات را به بهترین نحو ارائه کنیم. دائم باید روش‌های جدید را بکار بگیریم و اصلاحات را انجام دهیم تا به سمت یک حکمران خوب شدن برویم و هر روز بهتر خدمات ارائه کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه سطح سوم، مردم هستند که از این خدمات بهره‌مند می‌شوند و میزان رضایتمندی آنها ملاک موفقیت دولت است، اظهار کرد: هرچقدر مردم به حقوقی که دارند بهتر دست یابند نشان می‌دهد دولت عملکرد بهتری داشته است.

وی ادامه داد: هدف مجموعه برنامه جامع اصلاحات نظام اداری که تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده، دستیابی به روند بهینه در این سه سطح است. در حوزه اصلاح روش‌ها و رویه‌های اصلاح انجام کار مجموعه‌هایی از برنامه‌ها چون استقرار نظام الکترونیک و فناوری‌های نوین در ادارات تعریف و اجرا می‌شود که دستگاه‌های مختلف مطابق با ماموریت‌های محوله اجرای آنها را در دستورکار قرار می‌دهند. شرط موفقیت ما در سطوح یک و دو زمانی به طور واقعی احساس می‌شود که در سطح سوم با رضایتمندی بیشتری از سوی مردم روبرو باشیم.

انصاری با اشاره به اینکه اگر پنج یا شش ابرچالش را در کشور برمی‌شماریم سه مورد آن در حیطه مسئولیت وزارت رفاه قرار گرفته است، گفت: اشتغال یکی از این چالش های جدی است. چالش دوم صندوق های بازنشستگی هستند که با مشکل جدی در تامین منابع مواجهند و در سازمان تامین اجتماعی که وضعیتی سربه سر دارد، اگر روند موجود ادامه یابد از نقطه سر به سر خارج و با بحران روبرو می‌شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادامه داد: چالش سوم نیز آسیب‌های اجتماعی است. این وزارتخانه اهمیت بالایی دارد و اگر این نهاد بخواهد بخوبی به وظایفش عمل کند نیازمند تغییر جدی در روش های ارائه خدمت است. برنامه اصلاح نظام اداری چه در دولت و چه در نهادی چون وزارت رفاه برنامه کم اهمیتی نیست و اجرای درست آن تضمینی برای گذر موفق از چالش‌هاست.

وی با بیان اینکه در این زمینه توقع ما از شورای راهبردی و توسعه مدیریت این وزارتخانه اجرای برنامه های عملیاتی است تا سال به سال وضعیت بهتری را شاهد باشیم،  اظهار کرد: ما نیز وظایفی داریم که نگاه مناسب به نیروی انسانی از جمله آنهاست.

انصاری ادامه داد: اگر بخواهم ریز پرداختی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت رفاه را بگویم باید کارکنان از وزیر بخواهند اول کار را در خانه درست کند و بعد از دولت توقع داشته باشند. البته ما هم پیشنهادات لازم را ارائه و موافقت اجمالی معاون اول رئیس جمهور را دریافت کردیم و امیدواریم دولت در اسرع وقت بتواند آن را نهایی کند و رعایت عدالت در پرداخت دستگاه‌ها را محقق کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.