شبکه خبری &#۳۹;ان اچ کی&#۳۹; روز سه شنبه گزارش کرد &#۳۹;توشیمیتسو موته گی&#۳۹; وزیر امور تجدید ساختار اقتصادی ژاپن خاطر نشان کرده است کشورش حاضر نیست درباره موضوع تسعیر و ارزش ارز ملی با آمریکا وارد گفت و گو شود.

وی افزود ما اصلا تمایلی نداریم که در این عرصه با آمریکا وارد گفت و گو شویم و نمی خواهیم در مساله توافق تجارت آزاد میان طرفین، تسعیر ارز بخشی از مذاکرات باشد.

او تاکید کرد ما بیانیه مشترکی را با توافق میان طرفین در ماه سپتامبر امسال منتشر کرده ایم که در آن هیچ اشاره ای به چنین موضوعی نشده است.

از سوی دیگر &#۳۹;استیون منوچین&#۳۹; وزیر خزانه داری آمریکا در اظهاراتی کاملا متناقض گفته است که کشورش قصد دارد بندی را از توافقنامه تجارت آزاد دو کشور به این مساله اختصاص دهد.

وی با اشاره به مذاکراتی که طرفین درباره توافقنامه تجارت آزاد شروع کرده اند، گفت: باید موضوع تسعیر ارز نیز مورد گفت و گو قرار گیرد و در این توافقنامه به آن اشاره شود تا نتوان آن را به مانعی برای پیشبرد معاملات تجاری تبدیل کرد.

با این اوصاف وزیر امور اقتصادی ژاپن بر این باور است که موضوع تبادلات ارزی خارجی مساله ای نیست که دو کشور بخواهند روی آن در مذاکرات متمرکز شوند و اگر قرار باشد موضوع مورد رایزنی قرار گیرد لازم است &#۳۹;تارو آسو&#۳۹; وزیر دارایی ژاپن با وزیر خزانه داری آمریکا مباحثاتی داشته باشد.

انتظار می رود به رغم مخالفت های وزیر اقتصادی ژاپن، وزیران دارایی این کشور و آمریکا در آینده درباره این مساله مذاکراتی انجام دهند اما در توافقنامه تجارت آزاد گنجاندن چنین بندی هنوز در ابهام است.

از سوی دیگر دولت &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رییس جمهوری آمریکا در توافق تجاری جدید با مکزیک و کانادا این موضوع را گنجانده است و در ارتباط با توافق تجارت کره جنوبی هم چنین کاری صورت داده است و می خواهد به این شکل کسری تجاری ۷۰۰ میلیارد دلاری آمریکا در برابر این کشورها را کاهش دهد.

مساله تسعیر ارز نه فقط به اختلاف بزرگی میان این دو کشور تبدیل شده است بلکه آمریکا در تلاش است تا از نفوذ دولت چین هم در کاهش ارزش یوان پول ملی این کشور جلوگیری کند ادعایی که پکن رد کرده و تاکید نموده است در تضعیف ارزش یوان، بازار نقش دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.