شفق نیوز گزارش داد، هیاتی از مجلس شورای اسلامی ایران به ریاست فاطمه حسینی که به ژنو رفته است تا در صد و سی و نهمین اجلاسیه بین‌المجالس شرکت کند در حاشیه این اجلاسیه با هیات پارلمانی عراق که ریاست آنرا حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق بر عهده دارد دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حسن الکعبی و هیات همراه بار دیگر هر نوع تحریم آمریکا علیه ملت ایران را محکوم کردو افزود: ما مخالف سیاست گرسنه کردن ملت‌ها هستیم.

معاون اول محمد الحلبوسی با تاکید بر ضرورت فعال کردن کمیته های دوستی پارلمان های ایران و عراق که به سود دو ملت در رابطه با مسائلی همچون آب، برق و گسترش فعالیت های اقتصادی میان دو کشور بحث و گفتگو کرد.

از سوی دیگر ، خانم فاطمه حسینی و هیات همراه با تشویق هیات عراقی برای تشکیل ریاست های عراق و مکلف کردن نخست وزیر برای تشکیل دولت تاکید کردند: ایران خواستار افزایش همکاری در زمینه های مختلف از جمله تبادل تجاری، اقتصادی و امنیتی در مقابله با تروریسم است.

هیات ایرانی در ادامه تاکید کرد: ما به عنوان دو ملت برادر که روابط تاریخی باهم داریم نباید اجازه دهیم که توطئه های آمریکایی- صهیونیستی بین ما تفرقه بیندازد و بسوی پیشرفت و گسترش ثبات حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی پیش از این اعلام کرد که  یکصد و سی و نهم نشست اتحادیه بین‌المجالس، ۲۲ تا ۲۶ مهر ماه با شعار «رهبری پارلمان‌ها در ارتقاء صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری» در ژنو برگزار می‌شود.

نمایندگان اعزامی علاوه بر شرکت در مجمع عمومی و شورای بین‌المجالس، در کمیته‌های دائمی صلح و امنیت بین‌الملل، توسعه پایدار و تجارت، دموکراسی و حقوق بشر، امور سازمان ملل، نشست زنان، نشست جوانان، نشست گروه آسیا – پاسفیک و پنل‌های تخصصی حضور خواهند یافت.

هیات اعزامی مجلس ایران شامل سیده فاطمه حسینی (سرپرست هیات)، پروانه مافی، کاظم جلالی، علی اصغر یوسف‌نژاد، سید مصطفی ذوالقدر، محمد باسط درازهی، علی نجفی خوشرودی و اسفندیار اختیاری است.

در مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی IPU، سیده فاطمه حسینی با اکثریت آرا بعنوان عضو هیات رئیسه این مجمع به نمایندگی از مجالس کشورهای گروه آسیا پاسفیک انتخاب شد.

علی نجفی خشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: اجلاس جهانی اتحادیه بین‌المجالس (IPU) در ژنو سوئیس با شعار رهبری پارلمان‌ها در ارتقای صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری از روز یکشنبه (۲۲ مهرماه) آغاز شده است.

وی با اشاره به حضور در گروه آسیا - پاسیفیک اظهار کرد: در این نشست حدود ۱۰۰۰ نماینده مجلس از سراسر جهان و بیش از ۵۰ نماینده از روسای مجالس کشورهای مختلف حضور داشتند، لذا مهم‌ترین اهداف ما در رایزنی‌های حین این اجلاس تاکید بر چندجانبه‌گرایی در مقابل یک جانبه‌گرایی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.