«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا با نزدیک شدن به موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و عدم توافق طرفین بر سر نحوه این خروج، از بالا رفتن امکان عدم توافق خبر داد.

آنطور که ایندیپندینت خبر داده، توسک گفته که «احتمال عدم توافق، از هر زمانی بیشتر است.» این سخنان دو روز پیش از برگزاری نشست سرنوشت‌ساز سران اروپا در بروکسل، رسانه‌ای شده است.

چهارشنبه این هفته، سران اتحادیه اروپا برای گرفتن تصمیمی جدی در خصوص نحوه برون رفت از بن بست موجود در مذاکرات برگزیت، در پایتخت بلژیک دور هم می‌آیند. تاسک از «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس دعوت کرده که در این نشست، سخنرانی کند.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود. چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، دو سال بعد از به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون، بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود، اما در صورت توافق اعضای اتحادیه، این تاریخ می‌تواند تغییر کند و ضرب‌الاجل برگزیت به تعویق بیافتد.

چندی پیش نخست‌وزیر انگلیس از کوتاه نیامدن مابقی اعضای اتحادیه در قبال خواسته‌های برگزیتی لندن انتقاد کرد و اتحادیه را متهم کرد که مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

امروز رئیس شورای اروپا هم هشداری مشابه داده و گفته: «در حال آماده شدن برای سناریوی عدم توافق هستیم ولی این مسئله نباید در هیچ شرایطی، ما را از تلاش برای رسیدن به بهترین توافق بازدارد.»

دولت ترزا می با برگزیت بدون توافق مشکلی ندارد و بارها اذعان کرده است که امکان عدم حصول توافق وجود دارد. بازرگانان و تجار بریتانیایی درباره عدم برگزیت بدون توافق و ضررهای اقتصادی فراوانی که برای این کشور دارد به شدت هشدار داده‌اند، ولی لندن تاکید دارد که «عدم توافق بهتر از توافق بد است». 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.