«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس مسئله «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار و فعال سعودی که از سه‌شنبه دو هفته پیش بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در ریاض ناپدید شده را «به شدت نگران‌کننده» توصیف کرد. 

او همچنین گفت که دولت انگلیس «کاملاً» از تحقیقات ترکیه در خصوص این موضوع حمایت می‌کند. 

تیمی از ترکیه برای تحقیقات درباره پرونده ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقچی» از ساعاتی پیش با هماهنگی قبلی ریاض وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شدند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه/۲اکتبر ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی ادعا می‌کنند او ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند. 

خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود به فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.