پایگاه اطلاع رسانی سرلشکر صفوی، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی در هفتمین گردهمایی سرداران و فرماندهان همرزم استان اصفهان که به دعوت قرارگاه منطقه ای سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه و با موضوع «تحلیلی کوتاه از روندهای استراتژیک قدرت جهانی، منطقه غرب آسیا و ملی تا سال 1414شمسی (2035 میلادی)» برگزار شد، افزود: جهان کنونی با سرعت بالا به سوی جهان سال 1414 شمسی در حال تغییر و تحول است و هیچ کشور یا دولتی مانند ایالات متحده آمریکا تنها ابرقدرت جهان نخواهد بود.

وی افزود: جهان از نظر قدرت تا سال 1414 به سمت چند قطبی شدن قدرت، چندجانبه گرایی و سیالیت و ناپایداری قدرت در غرب (که از سال 1750 شروع شده بود) در حرکتی معکوس به سمت شرق عالم بازخواهد گشت و قدرت آسیایی و قدرت جهان اسلام شکل خواهد گرفت و مبنای این تغییر اقتصاد و فرهنگ خواهد بود.

سرلشکر صفوی با اشاره به سیاست های اقتصادی و بین المللی رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: آمریکا و غرب با سه مسئله بزرگ که به آن شکاف ها یا گسل های ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی و ژئوکالچر می گویند، مواجه خواهد شد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در تبیین گسل آمریکا و غرب با جهان اسلام با ماهیت ژئوکالچر (فرهنگی و تمدنی) گفت: آمریکایی ها با یک مشکل بزرگ که دارای ماهیت فرهنگی و تمدنی است، روبرو هستند و این مشکل با پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شد.

وی افزود: آمریکا و غرب مرکب از دولت های آمریکا و اروپایی، پس از پیروزی انقلاب کبیر اسلامی و دفاع مقدس و فروپاشی تفکر کمونیستی و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 میلادی، در مقابل تفکر لیبرال دموکراسی غرب که یک تفکر مادی است، بزرگترین رقیب خطرناک را تفکر اسلام ناب محمدی و بیداری سیاسی ملت های اسلامی احساس کردند، این تفکر تحت تأثیر افکار حضرت امام (ره) و شکل گیری حکومت مردم سالار دینی منبعث از انقلاب اسلامی و رهبری 28 ساله مقام معظم رهبری است که الهام بخش ملت های اسلامی و غیراسلامی است.

سردار سرلشکر صفوی ادامه داد: آنها به خوبی دریافتند که اسلام عربستان سعودی و تفکر وهابیت که یک فرقه سیاسی گمراه و خارج از مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و شیعه است، نمی تواند برای ملت های اسلامی الگو قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این میان تنها تفکر و اندیشه و چگونگی مواضع سیاسی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی طی 40 سال گذشته برای یک میلیارد و 650 میلیون مسلمان جهان می تواند الهام بخش باشد و اکنون انقلاب کبیر اسلامی ایران و اسلام ناب محمدی قلب تپنده جهان اسلام و مرکز ثقل بیداری سیاسی ملت های 57 کشور اسلامی و میلیون ها مسلمان سایر کشورها است.

سرلشکر صفوی گفت: از این گسل فرهنگی و تمدنی ساموئل هانتینگتون به عنوان جنگ تمدن ها نام می برد در حالی که اینگونه نیست و آمریکایی ها و غربی ها با راه اندازی جریان های تند در افغانستان، سوریه و عراق می خواستند انحراف در امت اسلامی را به وجود آورند که شکست خوردند. 

وی در تبیین گسل ژئواستراتژیکی آمریکا و غرب گفت: این گسل بیشتر ماهیت نظامی و رقابت استراتژیک نظامی بین روسیه و آمریکا و غرب است. روس ها بزرگترین قدرت نظامی و هسته ای در مقابل قدرت آمریکا هستند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری سابق روس ها موفق شدند قدرت نظامی و اطلاعاتی خود را همچنان حفظ کنند، قدرت نظامی روسیه و چین به عنوان دو قدرت بری ( قدرت زمین پایه ) در پیمان شانگهای با یکدیگر متحد شده اند و در مقابل قدرت بحری (قدرت دریاپایه) مرکب از آمریکا و انگلیس و فرانسه در قالب ناتو، قرار گرفته اند.

وی افزود: قلمرو جغرافیایی این گسل غربی از اقیانوس منجمد شمالی- اروپای شرقی، کشورهای جدا شده از پیمان ورشو و اروپای غربی تا دریای مدیترانه و شمال آفریقا و دریای سرخ و خلیج فارس و اقیانوس هند است.

سرلشکر صفوی در تبیین گسل شرقی آمریکا و غرب گفت: گسل شرقی بیشتر ماهیت ژئواکونومیکی و اقتصادی دارد و در درجه اول رقابت بین آمریکا و چین در سطح اتصال خشکی آسیا با اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

وی اضافه کرد: چین برای برتری اقتصاد جهانی بر آمریکا تا سال 2025 میلادی را هدفگذاری کرده و این خشم رئیس جمهوری آمریکا را برانگیخته، البته آمریکایی ها در سند راهبرد امنیت ملی خود از سال 2012 نوشته اند که می خواهند قدرت نظامی خودشان را به سمت جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام و دریای چین گسترش دهند و احتمالا هدف آنها کنترل قدرت اقتصادی چین بوده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با اشاره به برخی از فرصت ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تا سال 1414 شمسی، گفت: درگیری و رقابت های ژئواستراتژیکی آمریکا با روسیه و رقابت ها و درگیری های ژئواکونومیکی با چین و اتحادیه اروپا یا برخی کشورها مانند کره شمالی فرصت متحد شدن علیه یکجانبه گرایی آمریکا را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است، از نظر سیاست خارجی باید نگاه ما به شرق باشد، یعنی روابط اقتصادی و سیاسی خود را با قدرت های آسیایی نظیر روسیه، هند و چین توسعه دهیم و برای و حضور دائمی در سازمان همکاری های شانگهای اقدام های عملی کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید به موضوع توسعه دیپلماسی دفاعی و اقتصادی خود با 15 کشور همسایه به عنوان یک فرصت در زمان حاضر نگاه کند و در این رابطه عقد پیمان های عدم تخاصم با کشورهای همسایه همچون پاکستان و عراق و اتصال راه های ارتباطی از طریق پاکستان، عراق تا مدیترانه و حتی آسیای مرکزی در کنار عایدات اقتصادی برای کشور، می تواند در مسائل امنیتی نیز بسیار راهگشا باشد، اگر راه آهن خرمشهر را به بصره متصل کنیم، مفهومش این است که آسیای مرکزی را از طریق راه آهن به مدیترانه وصل کرده ایم.

وی ادامه داد: استفاده از موقعیت و وزن برتر ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در منطقه غرب آسیا برای دسترسی به اهداف چشم انداز 1404 حتی با تأخیر 10 ساله یعنی تا سال 1414 و به معنای واقعی قدرت اول منطقه غرب آسیا شدن از دیگر فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران است که باید از آن بهره برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.