صبح امروز یکشنبه (۲۲ مهر) نشست خبری حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، با موضوع تشریح آخرین شرایط راهپیمایی شکوهمند اربعین حسینی برگزار شد.

 ذوالفقاری در این نشست ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: مراسم اربعین حسینی مراسم بزرگی است و مدیریت آن هم بزرگ و منحصر به فرد است. در طول سال هیچ مناسبتی را  نداریم که در طول ۱۵ روز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشور خارج شوند، ضمن آنکه بدانیم این افرادی چه برنامه‌هایی در کشور مقصد دارند و به طور دقیق چه موقعی برمی‌گردند.

وی با اشاره به تسهیلات موجود برای زائران تصریح کرد: ۲۰ دستگاه و ۱۵ کمیته در ایران، در ستاد عراق نیز  ۱۲ کمیته کار هماهنگی و سازماندهی را انجام می‌دهند. این یک تجربه خاص و ویژه‌ای است که بین بخش دولتی و خصوصی سازماندهی شده و از مردم هم بابت همکاری تشکر می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق، گفت: بین ایران و عراق تفاهم نامه‌ای در ۹ ماده امضا شده و تمام جزئیات کار بین این دو کشور نهایی و همه موضوعات به صورت شفاف مشخص شده است. این تفاهم‌نامه در زمینه مشکلات سال گذشته در بخش روادید  و خدمات حل و فصل کرده است.

ذوالفقاری ابراز امیداوری کرد همه بخش‌هایی که در سنوات گذشته در حوزه اربعین فعالیت داشته‌اند به کار خود ادامه دهند.

وی گفت: شهرداری تهران هم برنامه‌های سال گذشته را دارد و امیدواریم در شورای شهر برنامه روز اربعین در تهران به تصویب رسد.

ذوالفقاری با اشاره به ترمیم محورهای مواصلاتی به مرزهای کشور گفت: در بحث زیرساختها از سال گذشته تاکنون در محورهای مواصلاتی ۸۴ کیلومتر به جاده‌ها اضافه شده و گیت‌ها برای سهولت رفت و آمد تقویت شده است. در سه مرز ۲۰۰ گیت مرزی داریم و در مرز خسروی هم ۶۰ گیت در نظر گرفته  شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه تصریح کرد: بخش‌های خدمات بهداشتی تقویت شده و پارکینگها نیز در مرزها تکمیل شدند و اکنون ۴۰۰ هکتار پارکینگ در شهرهای مرزی داریم. خدمات دیگری از جمله خط لوله آب چذابه گسترده شده و می‌تواند برای ۳۰۰ هزار نفر آب را تصفیه کند البته ما به تصفیه و بسته‌بندی آب در مرزها نیاز داریم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مناطق مرزی با توجه به مشکلاتی که به دلیل تاریکی در شب‌ها بوجود می‌آمد، برج‌های نوری در پایانه‌های مرزی نصب شده  و همچنین کنارگذرها برای اتوبوسهایی که زائران را حمل و نقل می‌کنند، آماده شده است.

وی با اشاره به محل قرارگیری موکب‌ها تصریح کرد: موکب‌ها در مکان‌های به‌خصوصی جانمایی شده تا هم خدمات درمانی نزدیک آنها باشد و هم باعث ایجاد ترافیک نشوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ثبت نام موکب‌ها و ساماندهی شدن آنها گفت: تعداد موکب‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. در داخل خاک عراق هزار و ۹۴۵ موکب شناسنامه‌دار و مستقر هستند.

ذوالفقاری با اشاره به مدت زمان خدمات‌دهی تصریح کرد: خدمات دهی ما از نظر اسکان و تغذیه از ۱۰ تا ۲۳ صفر یعنی سه روز بعد از اربعین ادامه می‌یابد. برنامه‌ریزی ما با موکب داران در این ایام است اما زائران توجه داشته باشند که ممکن است بعد از اربعین با توجه به کم شدن فعالیت موکب‌های عراقی با کاهش خدمت‌رسانی‌ها روبرو شوند.

وی در ادامه در خصوص صدور روادید تأکید کرد: در حوزه صدور روادید ما سال گذشته ۱۲ دفتر و ۴ کنسولگری داشتیم که امسال این تعداد به ۲۰ دفتر افزایش یافته است که این کار در شهرهای تهران، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان، همدان، اراک، کرمان، یزد، هرمزگان، قم، بوشهر، شیراز، ایلام، سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند، گلستان، تبریز، کرج و ساری انجام می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با بیان اینکه امسال هم مثل سال گذشته ویزا به صورت انفرادی صادر می‌شود، گفت: ما بیش از ۵۵۰ هزار نفر ثبت نام داشتیم و تا امروز ۴۶۴ هزار ویزا صادر شده که ۳۰۰ هزار تای آنها ارسال شده و مابقی امروز ارسال می‌شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: امسال با توجه به کاهش ارزش پول ملی یکی از مسائل مسئله ویزا بود که نهایتا مکاتباتی با وزیر کشور و رئیس جمهور صورت گرفت که با کمک بانک مرکزی و سایر مراجع مقرر شد که در ابتدا با عرض ثانویه و در مرحله دوم با یک تخفیف ویزا صادر شود.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ دریافتی برای ویزا گفت: مبلغ ویزا برای عراق ۴۱ دلار است که مجموعا ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان می‌شود که این یک کمک بسیار خوبی برای کاهش هزینه زائران اربعین خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: در بحث عوارض خروج از کشور زائرانی که زمینی سفر می‌کنند هزینه عوارض خروج از کشور که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود حذف شد. هزینه کارگزاری هم از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان کاهش یافت. همچنین هزینه بیمه درمان، اتفاقات تروریستی و خدمات درمانی سرپایی در شرایط عادی ۳۳ هزار تومان بود که در اربعین به ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این خدمات بیمه گذار افزایش یافته است.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به افزایش تدابیر امنیتی نسبت به سال گذشته گفت: ما در داخل ایران با توجه به حادثه تروریستی اهواز تدابیر امنیتی ویژه تری داریم تا هم در مسیرهای منتهی به مرز و هم در پایانه‌های مرزی ناامنی نداشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.