دایره جنایی ویژه دادگاه بدوی تونس حکم جلب «بن علی» و ۱۰ نفر از مسئولان سابق وزارت کشور در ارتباط با شکنجه و قتل «سحنون الجوهری» از رهبران جنبش اسلامی «النهضه» را صادر کرد.

الجوهری در سال ۱۹۹۵ تحت شکنجه در زندان جان باخت.

قاضی دادگاه تأکید کرد که الجوهری به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود تحت شکنجه و بی‌توجهی به درمان بیماری او درگذشت و با اینکه پزشکان به انتقال او به بیمارستان توصیه کرده بودند اما اداره زندان غیرنظامی «۹ آوریل» از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرد و در نهایت نیز او جان باخت.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، شماری از سیاستمداران تونسی از جمله «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق و یکی از دوستان الجوهری در سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، حضور داشتند.

المرزوقی درباره این محاکمه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «امروز اتفاق عجیبی افتاد و من بار دیگر در سالنی نشسته بودم که تابستان ۲۰۰۱ نیز در آن حضور داشتم و منتظر بودم قاضی در یک محاکمه صوری نام مرا بخواند که مرا به ۱۱ ماه حبس به دلیل حفظ یک جمعیت غیرقانونی (شورای ملی آزادی‌ها) محکوم کردند. اگر آن روز به من می‌گفتند که حدود ۲۰ سال بعد بر روی همین صندلی خواهی نشست اما به عنوان رئیس‌جمهور سابق، باورم نمی‌شد و اگر به من می‌گفتند که با گوش‌های خودت می‌شنوی که قاضی صدا می‌زند بن علی و عبدالله القلاق متهمان فراری هستند، من می‌گفتم محال است.»

بن علی به دلیل کشتار تظاهرات کنندگان در جریان انقلاب تونس به حبس ابد محکوم شده است.

بر اساس اعلام وزارت دادگستری تونس تاکنون ۵۰ حکم جلب بین المللی برای بن علی صادر شده است.

از زمانی که رئیس جمهور مخلوع تونس به همراه همسرش لیلی الطرابلسی و دو فرزندش در چهاردهم ژانویه ۲۰۱۱ به عربستان گریخته‌اند، دولت تونس در دو درخواست رسمی از ریاض خواسته است که بن علی را تحویل بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.