براساس آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نیمه نخست امسال ۲۳۰ هزار و ۱۳۶ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌‌ها و پنج فرودگاه اختصاصی کشور انجام شده است.

در این مدت، ۲۷ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۳۰۴ نفر مسافر و ۲۸۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۱۶ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند.

شمار پرواز، جابجایی مسافر و حمل بار در نیمه نخست امسال نسبت به مدت سال گذشته به ترتیب۱۰، ۱۳ و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیشترین جابجایی مسافر و تعداد پرواز به فرودگاه مهرآباد تعلق دارد به طوری که در نیمه نخست امسال، ۶۵ هزار و ۹۷۳ پرواز در این فرودگاه انجام شده و هفت میلیون و ۶۶۵ هزار و ۸۶۴ نفر مسافر با این پروازها جابجا شده‌اند. 

رتبه‌های دوم و سوم در میان فرودگاه‌ ها به ترتیب متعلق به فرودگاه‌ مشهد با ۳۴ هزار و ۸۳۴ پرواز و پنج میلیون و ۴۱ هزار و ۱۵۵ مسافر و فرودگاه امام خمینی (ره) با ۲۷ هزار و ۵۶۹ پرواز و چهار میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰ مسافر است. 

همچنین فرودگاه‌های شیراز، اهواز، کیش، اصفهان، تبریز، بندرعباس و آبادان به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم پر رفت‌وآمدترین فرودگاه ‌های کشور در شش ماهه نخست سال جاری قرار دارند.

انجام بیش از ۱۸۹ هزار پرواز داخلی

در شش ماه نخست سال جاری ۱۸۹ هزار و ۱۰۳ پرواز داخلی در کشور انجام شده و ۲۱ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۲۶ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته به ترتیب ۹ و ۱۳ درصد کاهش داشته است.

در این مدت بیشترین پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده است.

پس از مهرآباد، فرودگاه‌ مشهد با ۲۸ هزار و ۸۳۳ پرواز داخلی و چهار میلیون و ۱۱۰ هزار و ۷۱ مسافر و فرودگاه شیراز با ۱۵ هزار و ۱۳۶ پرواز داخلی و یک میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۰۱ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم پروازهای داخلی قرار دارند.

رتبه‌های چهارم تا دهم نیز به ترتیب در اختیار فرودگاه ‌های اهواز، کیش، اصفهان، تبریز، بندر عباس، آبادان و عسلویه است.

همچنین در این مدت ۴۳۴ پرواز داخلی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام شده و هشت هزار و ۱۶ مسافر توسط این پروازها جابجا شده‌اند.

کاهش پروازهای خارجی

در شش ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۳۳ پرواز خارجی در کشور انجام و ۶ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۷۸ مسافر به وسیله این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین یک هزار و ۲۵۲ پرواز خارجی متعلق به پروازهای حج و ۶ هزار و ۴۶۲ پرواز متعلق به پروازهای عتبات عالیات بوده است که به ترتیب ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر و یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۴۰۷ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند.

رتبه اول پروازهای خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری متعلق به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که ۲۷ هزار و ۱۳۵ پرواز خارجی در آن انجام شده و چهار میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۴ نفر به وسیله این پروازها جابجا شده‌اند که از نظر تعداد پرواز و مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افت داشته است.

بعد از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، به ترتیب فرودگاه‌ مشهد با ۶ هزار و یک پرواز و ۹۳۱ هزار و ۸۴ مسافر خارجی و شیراز با یک هزار و ۹۹۵ پرواز و ۲۴۹ هزار و ۵۸۶ پرواز خارجی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 

بقیه پروازهای بین‌المللی در فرودگاه ‌های اصفهان، تبریز، لارستان، اهواز، کیش، قشم، ارومیه، بندرعباس، کرمان، آبادان، ساری، یزد، گرگان، همدان، بیرجند، زاهدان، چابهار، رشت، کرمانشاه، زنجان، بوشهر و اردبیل انجام شده‌ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.