کامیون که به انگلیسی truck نامیده می‌شود، گرچه خودروی لاکچری به حساب نمی‌آید اما ذوق و شوق سوار شدن آن و رانندگی با آن همیشه در ذهن کودک و بزرگسال بوده و همه ما علاقمندیم حتی شده یک بار سوار این ماشین بزرگ و غول پیکر شویم تا بدانیم از آن بالا جاده و خیابان چگونه است و به اصطلاح چه حالی دارد. شاید بسیاری از کسانیکه علاقمند به خرید کامیون هستند یکی از دلایل‌شان همین حالی باشد که با دیدن کامیون به آنها دسته داده و این علاقه از کودکی در آنها به وجود آمده باشد.

کامیون از کجا آمد؟

قرن‌ها پیش که هنوز ماشین‌ها اختراع نشده بودند انسان‌ها برای حمل بارهای خود از گاری‌ها بزرگ استفاده می‌کردند.

photo_2018-10-02_16-56-06

سال ۱۸۹۶ میلادی فردی به نام گاتلیب دایملر اولین کامیون دنیا را ساخت که در واقع ارابه بزرگی بود که به چرخ‌های چوبی آهن پوش مجهز بود و به جای اینکه اسب آن را بکشد از موتوری ۱.۰۶ لیتری دو سیلندری استفاده می‌کرد که توانی به اندازه چهار اسب بخار تولید می کرد.

بعدها در سال ۱۹۰۰ میلادی هنری فورد که شرکت خودروسازی معظم فورد را در سال ۱۹۰۳ میلادی در آمریکا را تاسیس کرد، در کارخانه خود کامیونی تولید کرد تا به نحوی نیاز بازار را برآورده کند. بیست و سه سال بعد شرکت آلمانی بنز که اهمیت بازار را درک کرد اولین کامیون دیزلی خود را که مدلی ۵ تنی مجهز به موتوری ۴۵ اسب بخاری بود طراحی کرد و به تولید آن پرداخت. به همین منوال رفته رفته تولید کامیون‌های مختلف از سوی شرکت‌های مختلف شروع شد و خرید و فروش کامیون رواج یافت.

کامیونداری

گذشته از حس کامیون سواری و گردش با آن حتی به مدت کوتاهی، یکی از دلایل علاقمندی افرادیکه به دنبال خرید آن هستند این است تا به اصطلاح روی کامیون خود کار کنند و خرج زندگی خود را بدین نحو در بیاورند. بطوریکه در سایت دیوار بسیاری از کسانی که به دنبال خرید کامیون دست دوم یا نو هستند، همین هست تا با گرفتن گواهینامه پایه یک به دل جاده‌ها بزنند. از طرف دیگر بسیاری از افراد علاقمند به خرید این وسیله نقلیه هستند تا آن را به راننده‌ای اجاره داده و سود خوبی نصیب خود کنند.

آشنایی با کامیون ماک

کامیون ماک(Mack) یکی از مدل‌هایی است که همچنان تولید می‌شود. شرکت صنایع سنگین آمریکایی ماک اکنون یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی وولو است و به تولید مدل‌های مختلف کامیون و اتوبوس مشغول است. این شرکت بزرگ در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط برادران ماک در نیویورک تاسیس شد و ۹۰ سال بعد شرکت فرانسوی رنو آن را خریداری کرد و با ادغام این دو شرکت با هم نام رنوتراکس را روی آن گذاشت.

سال ۲۰۰۱ سهام رنوتراکس را شرکت سویدی وولو خرید و تاکنون مالکیت این شرکت را برعهده دارد. دفتر مرکزی ماک در کارولینای شمالی ایالات متحده قرار دارد. لوگوی این شرکت بول‌داگی است که بر روی کاپوت و درب کامیون‌های ماک نصب می‌شود.

از مدل‌های کامیون‌های ماک می‌توان به ماک جنگی ساده، ماک بی‌دماغ سری F، ماک دماغ‌دار سری R و ماک دماغ‌دار سری CX اشاره کرد.

این مدل‌های کامیون‌های ماک در ایران هم خرید و فروش می‌شوند و علاقمندان خاص خود را دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.