در معاملات امروز، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال در ۲۵۲ هزار و ۷۲ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۹۷۸ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، یک هزار و ۱۶۳ واحد رشد داشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۸۲۲ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز هفت هزار و ۱۷۷ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و ۵۹۵ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۱۵ هزار و ۳۶۶ واحد افزایش یافت.

بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)، کگل(صنعتی و معدنی گل گهر) و پارسان (نفت وگاز پارسیان) بیشترین تاثیر سهم را در رشد شاخص داشتند.

صدرنشینی فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۹۰ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش ۲ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش یک هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش ۶۴۴ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

رکوردشکنی فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۷۹ پله رشد کرد و در جایگاه ۲ هزار ۱۵۰ واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و ۳۳۸ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هفت هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

برپایه معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.