سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

اگر سفر جاده‌ای را در مناطق دور از شهرهای ارمنستان برنامه‌ریزی می‌کنید، یادتان نرود که لوازم یک پیک نیک را هم همراهتان داشته باشید. با این تفاسیر، اگر در جاده‌های ارمنستان با خودروهایی پارک شده در میان دشت و کوه مواجه شدید تعجب نکنید، چون آنها گردشگرانی هستند که در میان طبیعت و دور از جاده مشغول خوردن غذا یا خوشگذرانی هستند.

سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

سفر جاده‌ای از پایتخت ارمنستان به سمت کلیسای تاتو حدود ۴ ساعت طول می‌کشد اما از سمت مرز ایران این مسیر بسیار کوتاه‌تر است. در جاده‌های ارمنستان اتومبیل‌هایی را می‌بینید که ساخت شوروی سابق هستند و همینطور اسب‌، گاو و گوسفندان روستاییان را که برای چرا به دشت‌ها برده می‌شوند.

همچنین در اکوایران ببینید : مصالحه در قطر، منازعه در تهران

کوه‌هایی بلندتر از کوه آرارات هم در ارمنستان هستند که ارتفاعشان به بیش از ۳۶۰۰ متر می‌رسد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوه آرارات در خاک ترکیه (نزدیک مرز ایران، ارمنستان و ترکیه) واقع شده است اما در ارمنستان از آن به عنوان یک نماد ملی یاد می‌شود چون معتقدند کشتی نوح بعد از طوفان، روی این کوه به زمین نشست. اگر هوا صاف باشد می‌توان این کوه زیبا را از ارمنستان تماشا کرد.

سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

صومعه‌ها نیز در ارمنستان جایگاه ویژه‌ای در مذهب این کشور داشتند و به همین دلیل آنها را در نقاط خاصی می‌ساختند. در مسیر بخش‌ جنوبی ارمنستان می‌توان از صومعه‌های Khor ، Virap، Tatev و Noravank بازدید کرد.

هرچه به سمت جنوب یعنی به محل صومعه تاتو نزدیک‌تر شوید، مناظر بیشتر تغییر می‌کنند و جاده‌ها باریک‌تر می‌شوند. امکان ندارد بتوانید بدون توقف از کنار دشت‌های پر از گل‌های وحشی زرد رنگ عبور کنید. حتماً باید به اندازه کافی عکس بگیرید تا خیالتان راحت شود تمام زاویه‌های زیبای دشت را ثبت کرده‌اید.

وقتی به استان سیونیک وارد شوید، ناگهان منظره در یک سمت جاده تغییر می‌کند و دره‌های عمیق رود وروتان را می‌توانید ببینید. اگر در نیمه‌ی اول سال به اینجا سفر کنید‌، هوای این بخش کمی متغیر و البته سردتر است.

سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

در انتهای سفر جاده‌ای به جنوب ارمنستان به هرکسی پیشنهاد می‌شود که از کلیسای تاتو بازدید کند. این کلیسا درست در محوطه‌ای ناظر بر دره ساخته شده که چکونگی ساخت این بنا هم تعجب بسیاری را در پی دارد. این کلیسا با این که بنای آن سالم مانده است اما رونق گذشته را ندارد و رشد علف‌ها در میان سنگ‌های دیوار کلیسا هم این موضوع را ثابت می‌کند. کلیسای تاتو، حالا بیشتر جنبه‌ی توریستی دارد تا انجام مراسم‌ مذهبی.

سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

در کنار این کلیسای مشهور، تله‌کابین بلندی وجود دارد که طولانی‌ترین تله‌کابین بدون توقف دنیا با طول ۵/۷ کیلومتر است. این تله‌کابین با نام «بال‌های تاتو» از روستای «هالیدروز» آغاز شده و تا روستای تاتو در جنوب ارمنستان امتداد پیدا می‌کند. در بعضی نقاط ارتفاع تله‌کابین به بیش از ۳۰۰ متر می‌رسد که البته کمی ترسناک است.

سفر جاده ای به جنوب ارمنستان

شما این اواخر به ارمنستان سفر کرده‌اید؟ آیا موافقید که طبیعت این کشور بسیار مجذوب‌کننده است؟

منبع:لست سکند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.