ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر، در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر،  به برخی سوالات درباره جشنواره سی‌وهفتم پاسخ داد.

داروغه‌زاده درباره تجربه سال گذشته‌اش از دبیری جشنواره فجر گفت: «سال گذشته نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی در جشنواره داشتیم و تجربیاتی خوبی از آن به‌دست آوردیم. مهمترین تجربه این بود که در برابر تغییرات در راه‌ها یا روش‌های کهنه مقاومت نکردیم و به استقبال راه‌های جدید رفتیم.»

امسال هم پردیس ملت میزبان اهالی رسانه است

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: «امسال سعی می‌کنیم با توجه به تجربه‌های سال گذشته این تجربه‌ها را تکرار کنیم. یکی از موضوعاتی که امسال باید مورد توجه قرار گیرد، پارکینگ طبقانی پردیس ملت است که متاسفانه با اینکه پردیس ملت ۱۰ سال است راه اندازی شده اما هنوز پارکینگ ندارد که امیدواریم امسال همزمان با جشن انقلاب اسلامی‌به بهره‌برداری برسد.»

تغییر زمان برگزاری جشنواره

داروغه‌زاده درباره برگزاری جشنواره در استان‌ها نیز توضیح داد: «سال گذشته فیلم‌های جشنواره را در استان‌ها هم نمایش دادیم زیرا معتقدیم  جشنواره فیلم فجر جشن سینمایی است که  باید در کل کشور انجام می‌شود امسال هم می‌خواهیم نمایش را در استان‌ها داشته باشیم. البته به دلیل ایام فاطمیه جشنواره ۲ یا ۳ روز زودتر شروع خواهد شد.»

کاهش یک سومی هزینه برگزاری جشنواره

او درباره برآورد هزینه‌های جشنواره امسال گفت: «هزینه‌های جشنواره ۳۶ نسبت به جشنواره ۳۵ یک سوم کاهش پیدا کرد. سال گذشته برآورد هزینه داده نشد و گفتیم با مدیریت، کاهش هزینه‌ها را داشته باشیم که خوشبختانه موفق بودیم. امسال هم همان کار را انجام می‌دهیم. با همین سرفصل‌ها مانند سال گذشته با مدیریت بهینه صرفه جویی می‌کنیم تا شاهد هزینه معقول و منطقی باشیم. در کل سال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سینما است و سیاست رئیس سازمان سینمایی این است که هزینه جشنواره‌ها را کاهش دهند تا بیشتر هزینه‌ها به تولید اختصاص داده شود. سعی می‌کنیم با گرفتن اسپانسر،  هزینه‌ها گردن سازمان سینمایی نیافتد.»

 فجر ملی و بین‌المللی ادغام می‌شوند؟

 

داروغه‌زاده درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی نیز توضیح داد: «در این‌باره بین اهالی سینما و مدیران اختلاف نظر وجود دارد. اشکال بزرگی که در یک‌جا بودن این دو بخش وجود داشت این بود که توجه چندانی به بخش بین‌الملل نمی‌شد. یکی از دلایل جداسازی این بود که جشنواره بین‌المللی اختصاصی داشته باشیم، هرچند اگر این جشنواره با فجر ملی ارتباط بیشتری داشته باشد خوب است.»

آخرین وضعیت «رستاخیز» و «ممنوعه»

داروغه‌زاده درباره آخرین وضعیت فیلم رستاخیز نیز گفت: «تصمیم‌گیری درباره این فیلم در اختیار سازمان سینمایی نیست زیرا پخش تصویر یاران امام حسین بخصوص حضرت ابوالفضل مورد اتفاق نظر مراجع نیست. این فیلم مشکل اکران دارد و باید در آنجا حل شود.»

او درباره سریال «ممنوعه» نیز گفت: «مراحل تولید این سریال متوقف نشده است و از هفته آینده پخش آن آغاز می‌شود. به خاطر ماه محرم و اینکه تمام قسمت‌های ساخته شده باید مورد بازبینی قرار می‌گرفت، در توزیع آن وقفه افتاد. ضمن اینکه یکی دو سکانس در قسمت اول سریال وجود داشت که بهتر بود حذف می‌شد.  »

او ادامه داد: «جای خوشبختی است که کارگردان‌های ما می‌توانند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سریال‌هایی بدون کمک دولت تولید و توزیع کنند و گردش اقتصادی در کشور ایجاد کنند و مردم با پول خودشان آن محصولات را خریداری کنند. امسال سال حمایت از تولید کالای ایرانی است باید کمک کنیم این بخش رونق پیدا کند و گردش اقتصادی رشد پیدا کند و وظیفه دولت است که حمایت کند زیرا ما در بخش نمایش خانگی هیچ سرمایه گذاری نکردیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.