بانک جهانی با انتشار گزارشی در خصوص شرایط اقتصادی نوار غزه اعلام کرد که این منطقه با بحران شدید نقدینگی مواجه است.

به نوشته‌ی پایگاه خبری النشره، در گزارش بانک جهانی آمده است: چندین عامل در برهه‌ی اخیر بر شرایط غزه تأثیر گذاشته است. از جمله آن‌ها تصمیم تشکیلات خودگردان برای کاهش ۳۰ میلیون دلاری پرداخت ماهانه به غزه، کاهش تدریجی برنامه کمک‌های دولت آمریکا که بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار در سال است و همچنین کاهش کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) است.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر امکان عبور از بحران اقتصادی در غزه و کرانه باختری با کمک‌های خارجی که به شدت کاهش یافته و با فعالیت اقتصادی که در سایه‌ی تحریم‌ حماس است و یا با تجارت و سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

بانک جهانی در ادامه تأکید می‌کند که اقتصاد غزه در فروپاشی شدیدی قرار دارد و نشانه‌ها حاکی از این است که اوضاع بیش از این وخیم خواهد شد؛ در حالیکه محاصره ۱۰ ساله غزه مشکل اصلی است.

بانک جهانی در گزارش خود ادامه داد از هر دو نفر در غزه یک نفر از فقر رنج می برد و نسبت بیکاری به ۷۰ درصد رسیده است.

نوار غزه که هم اکنون ۲ میلیون نفر در آن زندگی می کنند با بحران های رو به افزایشی مواجه است که آخرین آن توقف کمک های مالی آمریکا به آنروا بوده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی تشکیلات خودگردان سپرده مشتریان بانک ها در غزه نیز در سال جاری کاهش یافته که نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده و به رقمی معادل ۱.۱۶ میلیون دلار تا ژوئن گذشته رسیده است.

رشد اقتصادی در غزه در سه ماه اول سال جاری به دلایل مرتبط با تحریم های تشکیلات خودگردان به منفی ۶ درصد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.