دکتر ویدا صنیعی با بیان اینکه عوامل خطرساز ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال شایع‌تر است، گفت: شیوع این بیماری در افرادی با رژیم‌های غذایی حاوی چربی بالا، گوشت قرمز زیاد و غذاهای آماده و نیمه آماده و کنسرو شده بالا است.

وی اظهار داشت: چاقی، کم‌تحرکی، کاهش فعالیت فیزیکی و دیابت، خطر شیوع سرطان روده‌ بزرگ را افزایش می‌دهد.

صنیعی با بیان اینکه در صورت ابتلا به این بیماری تغییر در عادت اجابت مزاج شامل اسهال و یبوست ایجاد می‌شود گفت: اگر این تغییرات بیش از چهار هفته ادامه داشته باشد، باید جدی تلقی شود.

وی خونریزی از مقعد و یا مدفوع حاوی خون، درد شکم، نفخ و دل‌پیچه، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع و دفع ناقص، ضعف و خستگی مفرط و کاهش وزن غیرمترقبه و ناخواسته را از جمله علائم بیماری سرطان روده بزرگ دانست و گفت: این علائم بسته به محل گرفتاری و طول مدت ابتلا به سرطان کولورکتال شدت و ضعف دارد.

رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ بیماری خاموشی است که باید جدی گرفته شود و با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان در درمان قطعی آن نقش مهمی دارد، گفت: اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به مراکزبهداشتی درمانی مراجعه و علائم و تغییرات به وجود آمده دقیقاً گزارش شود و تاریخچه غربالگری در صورت وجود ارائه شود.

 صنیعی با بیان اینکه به‌طورمعمول اولین غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال( روده بزرگ) از سن ۵۰ سالگی شروع می‌شود گفت: در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری باهدف تشخیص زودرس در سنین پایین‌تر نیز آغاز می‌ شود.

 صنیعی درخصوص چگونی ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز گفت: طبق نظر متخصصین وصاحب نظران مرتبط در اغلب موارد علت اصلی ابتلا به سرطان نامشخص است و خطاها یا تغییرات اکتسابی به وجود آمده در سلول‌های سالم روده دلیل آن است که این سلول‌ها بدون کنترل تکثیر پیداکرده و باعث ایجاد توده سرطانی در داخل روده می‌شو دو به بافت‌های اطراف خود و نقاط دوررس بدن هجوم می برند.

وی افزود: جهش ارثی ژن‌ها که سبب افزایش استعداد فرد برای ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود، درصد کمتری از مبتلایان به این نوع سرطان را شامل می‌شود.  

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.