سیریا نیوز گزارش داد، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری در حاشیه نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این نشست در سطح وزرا درباره اوضاع سوریه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید دیپلماسی بر منطق جنگ غلبه کند، مکان برگزاری این نشست را هنوز مشخص نکرد.

این نشست در نوع خود دومین نشست در ماه میلادی جاری است. چهاردهم سپتامبر هم نشست کارگروه کوچک شامل فرانسه، آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و اردن با حضور استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در خصوص پرونده این کشور در ژنو برگزار شد.

وی همچنین نسبت به خطر جنگ مستمر در سوریه در صورت عدم دستیابی به راه‌حلی سیاسی در این کشور هشدار داد و گفت: بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و حامیان او مسؤول دستیابی به راه‌حل سیاسی هستند و در غیر این صورت خطر وقوع جنگ مستمر در خاورمیانه وجود خواهد داشت.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: می‌توان گفت اسد در جنگ سوریه پیروز شده است اما نمی‌توان گفت که صلح در این کشور محقق شده است. در حال حاضر پنج ارتش در سوریه با یکدیگر مقابله می‌کنند و حوادث اخیر نشان می‌دهند که خطر وقوع جنگ منطقه‌ای ممکن است اما توافق روسیه و ترکیه بر سر ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب در مدت زمان کوتاه خبری مسرت‌بخش برای اجتناب از به راه افتادن حمام خون است اما نسبت به اجرای آن اطمینانی وجود ندارد.

وی افزود: این توافق بستری برای دیپلماسی فراهم می‌کند اما جنگ را نه تنها در ادلب بلکه در کل سوریه پایان نمی‌دهد. ایران و بشار اسد در این توافق‌نامه طرف نیستند و هیچ چیزی همکاری آن دو را تضمین نمی‌کند.

لودریان تاکید کرد: تفاوت قائل شدن میان گروه‌های تروریستی و غیرتروریستی یک ماموریت بسیار دشوار خواهد بود.

وی توافق بر سر ادلب را یک فرصت دانست و ابراز کرد، خواستار بررسی پرونده سوریه با سرگئی لاوروف همتای روسی خود است.

ترکیه و روسیه هفته گذشته بر سر ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب تا پانزدهم اکتبر توافق کردند که شامل تحویل سلاح همه گروه‌های مختلف و تخلیه منطقه از همه گروه‌های مسلح تندرو از جمله جبهه‌النصره است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.