آسوشیتدپرس گزارش داد، گراسا ماچل در "نشست صلح" سازمان ملل که به مناسبت صدمین سالروز تولد نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید فقید آفریقای جنوبی برگزار شد، تاکید کرد: چنانچه شما برای مدتی طولانی در انفعال و رکود به سر ببرید، تاریخ شما را قضاوت خواهد کرد. چنانچه اجازه دهید مصیبت در نگاه تماشاگرتان ادامه یابد، بشریت شما را مسوول خواهد دانست.

با توجه به آنکه صلح متاعی کمیاب است، چالش همسر نلسون ماندلا در سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و سایر رهبرانی که اذعان دارند جهان با ایده‌آل‌های ماندلا شامل حقوق بشر و همکاری جهانی فاصله دارد، نمود پیدا کرد.

گوترش تاکید کرد: امروز در شرایطی که حقوق بشر با فشار رو به رشدی در سراسر جهان روبروست، ما با بازتاب الگوی این مرد مثال‌زدنی خدمت خواهیم کرد. ضرورت دارد که ما با خرد، شجاعت و شکیبایی‌ای که نلسون ماندلا در خود داشت، با نیروهایی که ما را تهدید می‌کنند روبرو شویم.

مراسم ادای احترام به ماندلا در سازمان ملل با رونمایی از مجسمه ۱.۸ میلیون دلاری از این مبارز کنشگر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی که معروف‌ترین زندانی سیاسی در جهان بوده و نقش مهمی در پایان دادن به حکومت سفیدپوستان ایفا کرده است و در اولین انتخابات دموکراتیک این کشور به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد، آغاز شد. این مجسمه هدیه‌ای از طرف آفریقای جنوبی به سازمان ملل بود.

این نشست یک روزه با حدود ۱۶۰ سخنران، زمینه‌ای برای افتتاحیه امروز سه‌شنبه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک است که رهبران جهان قصد دارند از جمله درباره درگیری‌هایی از سوریه تا سودان جنوبی، رشد یکجانبه‌گرایی و مقابله با گرم شدن زمین و رشد بی‌عدالتی بحث و گفت‌وگو کنند.

رهبران جهان دوشنبه در جلسه‌ای به مدیریت ماریا فرناندا اسپینوزا گارسز، ‌رئیس مجمع عمومی سازمان ملل یک اعلامیه سیاسی با هدف "حرکت فراتر از کلمات" برای ارتقای صلح و جلوگیری و پایان دادن به درگیری‌ها تصویب کردند. در این اعلامیه آمده است: گفت‌وگو کلیدی است و برای برداشتن اولین گام‌ها در راستای اعتماد سازی و دستیابی به اهداف شجاعت لازم است.

گارسز تاکید کرد: ماندلا نمایانگر چراغ امیدی برای جهانی است که همچنان با درگیری‌ها و مصیبت‌ها تکه تکه می‌شود. او همچون دیگران نسبت به افزایش پوپولیسم و یکجانبه‌گرایی و تهدید آن برای ۱۹۳ عضو سازمان ملل هشدار داد. جدایی از چند جانبه‌گرایی به معنای به خطر افتادن آینده گونه‌های ما و سیاره ماست. جهان به قراردادی اجتماعی بر پایه مسوولیت‌پذیری مشترک نیاز دارد و تنها مجمعی که ما می‌توانیم در آنجا به این هدف دست یابیم، سازمان ملل متحد است.

در همین حال وانگ یی، وزیر خارجه چین هشدار داد یکجانبه‌گرایی و حفاظت از محصولات داخلی رو به افزایش است و جامعه بین‌المللی باید زیر چتر چند جانبه‌گرایی متحد شود. وانگ گفت: سازمان ملل سمبل چند جانبه‌گرایی و حافظ مهم صلح در جهان است. حین دوره ماندلا فشار اخلاقی قدرتمندی از سازمان ملل وجود داشت و جامعه بین‌المللی فروپاشی آپارتاید را سرعت داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.