بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۴۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت روز گذشته تا مرز ۸۱.۴۸ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافت و به ۷۲.۲۷ دلار در هر بشکه رسید.

آمریکا از چهارم نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار می‌دهد و واشنگتن، دولت‌ها و شرکت‌های سراسر جهان را برای توقف خرید از تهران تحت فشار قرار داده است.

 هری چلین گوییریان، مدیر جهانی استراتژی بازارهای کالا در بانک "بی ان پی پاریبا" در کنفرانس نفت جهانی رویترز گفت: ایران حجم قابل توجهی از صادرات خود را از دست خواهد داد و با توجه به عدم تمایل گروه اوپک پلاس برای افزایش تولید، بازار در شرایط مناسب برای جبران این شکاف عرضه قرار ندارد.

اوپک پلاس نامی است که به گروهی از تولیدکنندگان نفت شامل روسیه داده شده که توافق کردند تولیدشان را از آغاز سال ۲۰۱۷ محدود کنند.

در حالی که انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و ایران روز سه‌شنبه اعلام کردند مصمم هستند مکانیزم پرداختی را برای ادامه‌ تجارت با وجود تحریم‌های آمریکا طراحی کنند اما اکثر تحلیلگران انتظار دارند اقدامات واشنگتن بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه به بازارها را کاهش دهد.

شرکت "فیچ سولوشن" در یادداشتی اعلام کرد: از نظر ما صعود قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه از نظر بنیادین کاملا قابل توجیه است.

آیا اوپک اقدام خواهد کرد؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، از اوپک و روسیه درخواست کرده است عرضه خود را برای جبران افت صادرات ایران افزایش دهد. ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است. با این حال اوپک و روسیه تاکنون حاضر به پذیرش این درخواست‌ها نشدند.

به گفته تحلیلگر "بی ان پی پاریبا"، هرگونه تصمیم رسمی در مورد تولید نفت از سوی این گروه تولیدکننده تنها در دیدار دسامبر صورت خواهد گرفت به این ترتیب فرصت برای این‌که قیمت‌های نفت به رشد خود ادامه دهد کاملا گسترده خواهد بود، زیرا صادرات نفت ایران کمتر می‌شود و اوپک پلاس اقدامی نمی‌کند.

اشلی کلتی، تحلیلگر نفت در شرکت خدمات مالی "کانتور فیتز جرالد" گفت: قیمت نفت به زودی ممکن است به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند. ما باور نداریم که اوپک بتواند تولید خود را در کوتاه‌مدت به میزان قابل توجهی افزایش دهد، زیرا ظرفیت تولید شناور فیزیکی در این سیستم چندان بالا نیست.

بانک "امریکا مریل لینچ" پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نهایی در سال ۲۰۱۹ را از ۷۵ به ۸۰ دلار افزایش داد در حالی که قیمت مورد پیش‌بینی برای وست تگزاس اینترمدیت را نیز دو دلار افزایش داده و ۷۱ دلار برآورد کرد.

این بانک اعلام کرد مساله ایران در کوتاه‌مدت همچنان در بازار تاثیرگذار بوده و باعث جهش قیمت‌ها خواهد شد. با این حال نگرانی‌های تقاضای بازار نوظهور ممکن است پس از آن دوباره پدیدار شود.

پالایشگاه‌های هندی در بحبوحه بالارفتن قیمت نفت خام و کاهش ارزش روپیه قصد دارد واردات نفت خود را کاهش دهند. این تصمیم نشان می‌دهد رشد قیمت‌های نفت خام و ضعف ارزهای بازار نوظهور ممکن است افت تقاضا در شماری از بازارهایی که تاکنون مصرف نفت مطلوبی داشته اند را کلید بزند.

با وجود فضای خوش‌بینانه‌ای که نسبت به افزایش قیمت‌ها وجود دارد، برخی از معامله‌گران اظهار کردند قیمت‌های فعلی منعکس کننده  محدودیت عرضه به بازار است و نفت بیشتری در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، غول بازرگانی کالای ویتول اعلام کرد تولید کنندگان غیراوپک به خصوص آمریکا ممکن است حداکثر دو میلیون بشکه نفت جدید را در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.