عبدالرضا باقری شامگاه گذشته در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه ملایر، با بیان اینکه این امر در دانشگاه ملایر رقم خورد، افزود: سیاست‌های اعتدال و تدبیر دکتر روحانی علاوه بر وزارت علوم، باید در تمامی دانشگاه‌ها نیز دنبال شود.

وی با بیان اینکه وزیر علوم به عهد و پیمانی که با رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس بسته، پایبند است و همان سیاست‌های دکتر روحانی را پیش می‌برد، اظهار کرد: طی یک سال گذشته پیامد اتخاذ این سیاست، ایجاد فضای علمی در دانشگاه‌ها و فضای نقد و گفتگو بوده است.

رؤسای دانشگاه‌ها نباید به جناح‌های سیاسی وابسته باشند

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه مرکزی وزارت علوم با بیان اینکه همواره تلاش شده تا رؤسای دانشگاه‌ها از بین برجسته‌ترین افراد جامعه علمی انتخاب شوند، عنوان کرد: محیط دانشگاه، فضای قواسالاری و جنجال نیست بلکه محیط نقد، اظهارنظر و گفتگو است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش بر این است تا افرادی را برای مدیریت دانشگاه‌ها انتخاب کنیم که مستقل بوده و وابسته به جناح‌های سیاسی نباشند، ادامه داد: هرگز نباید در مورد مدیریت جدید دانشگاه پیش‌داوری و قضاوت کرد بلکه باید اجازه داد تا در عمل کار صورت گیرد و سیاست‌های دولت اجرایی شود.

باقری با بیان اینکه منتقدان باید در کنار دولت باشند، گفت: نباید در سایه القائات نادرست قرار گرفت بلکه باید اجازه دهیم افکار و ایده‌های نو، بروز کنند و همه نظرها شنیده شود به طوریکه تحقق این امر امروز مورد نیاز جامعه دانشگاهی کشور است چرا که دانشگاه‌ها باید در مسیر درست، حرکت علمی و رو به رشد داشته باشند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دانشگاهیان باید همانند دوران دفاع مقدس به کمک بخش‌های تولید، صنعت و خدمات بیایند و کاستی‌های موجود را مرتفع سازند.

وی با تأکید بر اینکه محیط‌های علمی و دانشگاه‌های ما نیازمند فضایی آرام و بانشاط است تا بتوانیم سیاست‌های وزارت علوم را در دانشگاه‌ها پیش ببریم، به رشد و توسعه علمی ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد.

محیط‌های دانشگاه‌ها به سمت اشتغالزایی پیش رود

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: محیط دانشگاه‌ها باید به سمت اشتغالزایی و تربیت فارغ‌التحصیلانی پیش برود که از مهارت‌های کافی برخوردار باشند و این امر یکی از اولویت‌های اصلی ما در سالتحصیلی جدید است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سایه وحدت و همدلی می‌توانیم مشکلات موجود، توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها را از بین ببریم، گفت: انتقادهای منصفانه به طور قطع می‌تواند سازنده و راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌هایی که دارای بیشترین نیروی متخصص و کارشناس هستند، باید برای برون‌رفت از شرایط سخت کنونی کشور تلاش کنند، اظهار کرد: دانشجویان منتقد سرپرست جدید دانشگاه ملایر باید شرایط موجود را درک کنند، در کنار مدیریت دانشگاه باشند و برای توسعه و رشد دانشگاه همکاری و مساعدت کنند.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه سرپرست جدید دانشگاه ملایر دارای مدارک علمی بالا، چهره‌ای شناخته شده و بومی منطقه، فردی متخصص، متعهد و ملزم به اجرای سیاست‌های دولت است، اظهار کرد: از او انتظار داریم نظرها و انتقادهای دانشجویان را مورد توجه قرار دهد و از توان و ظرفیت آنان در پیشبرد و توسعه دانشگاه استفاده کند.

وی تصریح کرد: مدیریت دانشگاه یکی از حساس‌ترین و تأثیرگذارترین مشاغل است بنابراین افرادی که در این مسند هستند باید از هرگونه نقد استقبال کنند و نباید در اتاق‌های شیشه‌ای به دور از دسترس مردم تصمیم بگیرند.

باقری با تأکید بر اینکه مدیر دانشگاه ملایر باید این مرکز آموزش عالی را در مسیر توسعه علم و فناوری پیش برد و درک درستی از شرایط جوانان داشته باشد، از تلاش‌های دکتر «محمد ملکی»، رئیس سابق دانشگاه ملایر تقدیر کرد و یادآور شد: او در آموزش عالی منشأ خدمات زیادی بود و باید همچنان از تجربه‌ها و نظراتش استفاده شود.

ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان در دانشگاه ملایر

سرپرست جدید دانشگاه ملایر نیز تقارن شروع سالتحصیلی با هفته شکوهمند دفاع مقدس را تقارن نیکویی دانست و گفت: این تقارن فضای دانشگاه را به یاد و خاطره شهیدان، متبرک ساخته و امید است سرآغازی بر یک حرکت پرشتاب علمی و شکوفایی کشور باشد.

دکتر خسرو سایوند افزود: امیدواریم سالی که آن را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامیده‌اند، بتوانیم با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و با توجه ویژه به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، در تولید محصولات ایرانی و ارتقاء کیفیت کالاها نقش موثری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دانشگاه ملایر به عنوان یک دانشگاه جوان و در حال توسعه، تمام اهتمام خود را برای ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش و ایجاد بستری مناسب در جهت تقویت انگیزه‌های تحصیلی و رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان پرتلاش این مرز و بوم به کار می‌گیرد.

سایوند ادامه داد: اتمام پروژه‌های عمرانی نظیر ساختمان پژوهشکده انگور و کشمش، کتابخانه مرکزی دانشگاه، آمفی تئاتر مرکزی و ساختمان دانشکده فنی و مهندسی از دیگر برنامه‌های دانشگاه است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی گفت: مجموع این اقدامات به همراه داشتن اعضای هیئت علمی و کارمندان متعهد و متخصص و همت و حمیت دانشجویان پرتلاش، سبب استمرار موفقیت‌های ارزشمند دانشگاه می‌شود.

سرپرست دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن حادثه کور تروریستی اهواز، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان دانشگاه ملایر شهادت مظلومانه و ناجوانمردانه تعدادی از هموطنان و جمعی از فرزندان غیور و دلاور کشور را خدمت خانواده و همرزمان آنان در نیروهای مسلح و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کند و انتظار داریم مسببان این حادثه سریع‌تر بسزای عمل خود برسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.