نظرسنجی مشترک شبکه «سی. بی. اس» و موسسه انگلیسی «یو. گاو» از احتمال بالای تسلط حزب دموکرات بر مجلس نمایندگان آمریکا حکایت دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا یکی از دو مجلس کنگره آمریکا به شمار می‌آید و نقشی مهم در فرآیند قانونگذاری در آمریکا ایفا می‌کند. این مجلس ۲۳۵ کرسی دارد و اکثریت آن در حال حاضر در اختیار جمهوری‌خواهان است.

بر اساس نظرسنجی سی. بی. اس/یو. گاو، پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، دموکرات‌ها ۵۲.۱، جمهوری‌خواهان ۴۳.۷ و نامزدهای مستقل و احزاب دیگر ۴.۱ درصد از آرا را از آن خود کنند.

در صورت عملی شدن این برآورد، دموکرات‌ها در دوره آتی مجلس نمایندگان ۲۲۴ کرسی را در اختیار خواهند گرفت و در مقابل تعداد کرسی‌های جمهوری‌خواهان به ۲۱۱ کاهش می‌یابد. 

 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا پیش از این گفته در صورتی که دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست گیرد، ممکن است برای استیضاح او تلاش کنند. او به طرفدارانش هشدار داده که اگر این اتفاق رخ دهد، دموکرات‌ها تمام «دستاوردهای» او از جمله قوانین مالیاتی را به عقب بازمی‌‌گردانند.

در هفته‌های گذشته نظرسنجی‌های متعددی از کاهش محبوبیت ترامپ و احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره خبر داده‌اند. انتخابات پیش روی کنگره آمریکا آزمون بزرگی برای مراکز افکارسنجی بدل شده و این موسسات که اغلب آن‌ها از پیش‌بینی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رأی مثبت مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا ناتوان بوده‌اند، در تلاشند تا با روش‌های جدید دقت ارزیابی‌های خود را افزایش دهند.

نظرسنجی‌ سی. بی. اس/یو. گاو بین روزهای ۱۴ تا ۲۹ شهریور (۵ تا ۲۰ سپتامبر) و در میان ۴۲۷۳۷ نفری که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، انجام شده است. میزان خطای این نظرسنجی ۱۲ +/- کرسی اعلام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.