معامله‌گران بازارهای فرابورس ایران در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹ هزار و ۱۶۵ میلیون ورقه بهادار را به ارزش افزون بر ۳۶۸ هزار میلیارد دست به دست کردند.

در نیمه نخست پارسال حدود ۴۱ هزار و ۸۸۹ میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد ریال معامله شده بود.

معامله‌گران بازار ابزارهای نوین مالی در این مدت به جابجایی یک هزار و ۳۹۰ میلیون ورقه به ارزش ۲۳۶ هزار میلیارد ریال اقدام کردند که حاکی از رشد ۶۶ درصدی حجم و افزایش ۱۱۸ درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه پارسال است.

معاملات شهریور ماه

بازار فرابورس ایران در ۲۰ روز کاری آخرین ماه تابستان میزبان مبادله ۱۸ هزار و ۸۸۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بود که رشد ۲۸۱ درصدی حجم و افزایش ۱۷۶ درصدی ارزش مبادلات را نسبت به شهریورماه سال ۱۳۹۶ نشان می ‌دهد.

معامله‌گران اوراق در مجموع تابلوهای اوراق بدهی، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در شهریور ۳۲۵ میلیون ورقه را به ارزش ۵۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال مبادله کردند که حجم این مبادلات نسبت به شهریورماه سال ۱۳۹۶ کاهش ۱۸ درصدی را تجربه کرد اما ارزش این معاملات افزایش ۱۰۰ درصدی را به ثبت رساند.

دادوستد اوراق بدهی در شهریور به ۶۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. 

ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نسبت به شهریورماه پارسال ۱۴ درصد کاهش یافت.

خریداران و فروشندگان این اوراق در شهریورماه یک میلیون و ۶۵۰ هزار ورقه تسه را به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال مبادله کردند.

جذابیت گروه فلزات اساسی

رصد جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت حاکی از آن است که در میان صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی با ارزش هشت هزار و ۹۳۹ میلیارد ریالی یعنی ۱۸ درصد از سهم کل، رتبه نخست را دارد. 

رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب در اختیار گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، پیمانکاری صنعتی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.