آمریکا درحال فراهم کردن زمینه حذف نفت ایران از بازار جهانی است و برای اجرای سناریوی خود سعی در همراه کردن تولیدکنندگان نفت جهان مخصوصا عربستان دارد. آمریکا حتی از برخی اعضای اوپک خواست تا تولید خود را افزایش دهند و برخی کشورها هم چراغ خاموش و تحت عنوان برقرار کردن تعادل بین عرضه و تقاضا اما برای به چشم نیامدن کمبود نفت ایران تولید خود را خارج از تعهد کاهش تولید افزایش دادند.

برای مثال گزارش ماه سپتامبر اوپک بر اساس منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت عربستان به ۱۰ میلیون و ۴۰۱ هزار بشکه در روز رسیده که ۳۴۳ هزار بشکه بیشتر از تعهد این کشور بر مبنای تصمیم‌گیری نشست یکصد و هفتاد و یک (نوامبر ۲۰۱۶) این سازمان است. همچنین تولید نفت خام عراق در ماه اوت چهار میلیون و ۶۴۹ هزار بشکه در روز بوده که ۸۸ هزار بشکه در روز بیشتر از تولید مرجع ماه اکتبر ۲۰۱۶ است.

توییت‌های پرماجرای ترامپ

رییس جمهور آمریکا هم طی این مدت بیکار ننشسته است و علاوه بر درخواست وقت و بی وقت از اعضای اوپک در صفحه شخصی خود نیز اظهار نظرات متفاوتی درمورد اوپک منتشر  و بارها اوپک را متهم به افزایش قیمت نفت کرد. رییس جمهور آمریکا آخرین توییت خود نوشت: "ما از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کنیم. آنها بدون ما مدت چندانی در امان نخواهند بود و با این حال همچنان قیمت‌های نفت را بالا و بالاتر می‌برند! ما این را به خاطر خواهیم سپرد. اوپک باید قیمت‌های نفت را اکنون پایین بیاورد. "

اظهار نظر ترامپ واکنش زنگنه را نیز در پی داشت. وزیر نفت توئیت رئیس جمهوری ترامپ را بزرگترین توهین به دولت‌ها و ملت‌های دوست آمریکا در منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد که این تهدیدها، برخی همکاران اوپکی‌ مرا وحشت زده و به اجرای دستورهای رئیس جمهوری ترامپ ترغیب نکند.

توییت مذکور ترامپ در آستانه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (JMMC) بوده و برخی منابع پیش از نشست خبر از این می‌دادند که قرار است در این نشست که طبق عرف و به باور ایران یک نشست تصمیم گیری نبوده، در پی آن است که به بهانه به اصطلاح «جبران کاهش تولید ایران» رقمی را برای افزایش تولید ارائه کند. به نظر می‌رسد ترامپ امیدوار بود اعضای اوپک در این نشست که زنگنه حاضر نشد در آن حضور یابد، بتواند افزایش تولید اعضا را تصویب کند.

چرا تیر آمریکا به سنگ خورد؟

اما به نظر می‌رسد تیر آمریکا به سنگ خورد. اخبار حاکی از آن است که اوپک و روسیه درخواست ترامپ برای افزایش فوری تولید نفت را رد کردند. عربستان و روسیه امروز هرگونه افزایش فوری تولید نفت را منتفی دانستند و در عمل درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش تولید نفت را رد کردند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پیش از برگزاری نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت، گفت: من بر قیمت‌ها تأثیر نمی‌گذارم. عربستان ظرفیت مازاد برای افزایش تولید نفت را دارد، اما اکنون این اقدام ضروری نیست. اطلاعاتی که من دارم نشان می‌دهد که شرایط عرضه نفت در بازارها کافی است؛ هیچ پالایشگری را در جهان نمی‌شناسم که دنبال نفت بگردد و نتواند آن را بیابد.

همچنین الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که هیچ گونه افزایش فوری تولید ضروری نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.