مجتبی بیگدلی درباره وضعیت بازار در ۶ماهه نخست سال افزود: زمانی که فضا به شدت به سمت رکود حرکت می‌کند و رکود وجود دارد ،‌دولت باید کاری انجام دهد تا در شرایط فردای رکود که معمولا دچار کمبود هستیم بتوان قیمت‌ها را کنترل کرد؛‌ همیشه فردای رکود در کشور ما مواجه شده با شوکی که از سوی دولت و به صورت عمدی ایجاد می‌شود.

وی توضیح داد: یعنی دولت این شوک را به بازار می‌دهد و با گران کردن دلار سعی می‌کند مشکلات ریالی خود را حل کند که این کار به سونامی موجود در بازار دامن می‌زند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون به این سونامی دامن‌زده شده و شرایط عادی در بازار حاکم نیست و از یک سو نیازهای تلنبار شده ۳ تا ۴سال گذشته وجود دارد و از سوی دیگر شاهد حرص و هجوم از سوی مردم در فردای رکود هستیم که این موارد سبب شده تا قیمت‌ها به شدت در حال افزایش باشد. 

دولت برنامه‌ای برای ساخت مسکن ندارد 

این فعال بخش خصوصی گفت:‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که می‌توان گفت متاسفانه دولت حتی یک واحد مسکونی در قالب هیچ‌کدام از طرح‌های مسکن اجتماعی، ‌حمایتی، امید، احیای بافت‌های فرسوده و... نساخته و این طرح‌ها تنها در قالب حرف باقی‌مانده‌اند و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای هم ندارد. 

وی تاکید کرد:‌ با توجه به ازدواج سالانه یک میلیون زوج می‌توان گفت به همین میزان نیز مسکن نیاز داریم در حالی‌که در سال‌های اخیر کاری انجام نشده و باید گفت تمام این موارد دست به دست هم داده و به سونامی بازار مسکن به شکل وخیمی دامن خواهد زد.

افزایش ۲۰۰تا۳۰۰درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

بیگدلی درباره میزان افزایش قیمت مسکن در نیمه نخست سال ۹۷ گفت: ۶۰ تا ۷۰درصد افزایش قیمت در بازار مسکن اتفاق افتاده و اگر دولت برنامه‌ای برای این بخش نداشته باشد به حتم شاهد افزایش ۲۰۰تا۳۰۰درصدی قیمت مسکن در ۶ماه آینده خواهیم بود. 

هزینه ساخت هر متر مربع مسکن چقدر است؟‌

وی درباره میانگین هزینه ساخت هر متر مربع مسکن عنوان کرد: با توجه به نوسانات قیمت مصالح و ... در بازار،‌ میانگین ساخت هر متر مربع مسکن حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

رییس انجمن انبوه‌سازان درباره تاثیر افزایش ۷۵درصدی قیمت آهن و فولاد در صنعت ساخت و ساز توضیح داد: این مساله از یک سو در قیمت تمام شده مسکن تاثیر دارد و از سوی دیگر تاثیر شدید روانی در بازار خرید و فروش صنعت مسکن و ساختمان خواهد داشت و مشکلاتی که شرح دادم را رقم می‌زند و بازار را به سمت بحران عمیقی هدایت می‌کند. 

بیگدلی گفت: در اصل بازار واقعی نخواهد بود و بازاری کاذب است؛‌ پول‌های سرگردان و نقدینگی که از ۴۰۰تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان اکنون به هزار و ۶۰۰هزار میلیارد تومان رسیده و در بازار وجود دارد. 

آمارهای غیرواقعی از خرید و فروش دربازار مسکن 

وی درباره تاثیر حضور نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در بازار ساخت و ساز بیان کرد: این موارد ظاهری و نمایشی بوده و باید گفت شرایط اصلا عادی نیست و اسم این مورد را نمی‌توان رونق گذاشت بلکه شرایط بحرانی است و در این شرایط افراد دست به آب و آتش می‌زنند تا فقط کار را جلو ببرند و شرایط از روی ناچاری است؛‌ در شرایط رکود به صورت طبیعی مردم به خاطر احتمال از دست رفتن سرمایه‌های خود مجبور می‌شوند با چنگ و دندان کار خود را پیش ببرند که این اوضاع شکوفایی اقتصادی و رونق نیست بلکه شرایط جنگی در عرصه اقتصاد نام دارد.

این فعال بخش خصوصی درباره مقایسه بازار مسکن و میزان خرید و فروش به نسبت سال گذشته اظهار کرد: برخی مسوولان آمارهایی را اعلام می‌کنند که واقعی نیست، در ماه‌های ‌مردم برای خرید سه مقوله هجوم برده‌اند که شامل سکه، ارز و مسکن است و باید گفت این اقدام آنها از سر ناچاری بوده است زیرا می‌دانند ارزش پول و سرمایه‌ها در حال از دست رفتن است،‌ ارایه چنین آمارهایی برای جلوگیری از تشنج بازار و آرام نگه داشتن آن است و این اعداد و ارقام خنده‌دار به نظر می‌رسد. 

بیگدلی درباره اقداماتی که دولت برای ترغیب سازندگان به ساخت و ساز و رونق بازار مسکن انجام دهد،‌ گفت: دولت باید در زمینه اعطای مشوق‌ها اقدام کرده و این کار را تسهیل کند؛ آب،‌ برق،‌ گاز،‌ خدمات اداری، ‌مالیات و دارایی و... را برای سازندگان تسهیل کند. 

قهر سرمایه‌گذاران از بازار مسکن 

وی ادامه داد:‌ دولت باید مشوق‌های در حد رایگان به سازندگان اعطا کند؛ زمانی‌که سرمایه‌گذار قهر کرده و به حضور در بازار رغبتی ندارد باید با اعطای تسهیلات و مشوق‌ها زمینه‌های حضور سرمایه‌گذار را فراهم کرد. 

وی عنوان کرد:‌ دولت باید قیمت مصالح ساختمانی را برای سازنده تثبیت کند و با اعطای وام و تسهیلات ارزان نوسان این قیمت‌ها را همانند سایر اقتصادهای شبیه کشور ما جبران کند. 

وی توضیح داد: دولت باید وام ارزان قیمت و متناسب بدهد زیرا در تمام دنیا ۱۰۵درصد از تولید مسکن را تسهیلانت می‌دهند به این معنا که ۱۰۰درصد تسیهلات ساخت و ۵تا ۱۰درصد نیز برای تجهیز مبلمان و ... اختصاص می‌دهند چراکه این بخش،‌اشتغالزاترین صنعت است بنابراین دولت باید حداقل ۶۰تا۷۰درصد تسهیلات ارایه دهد که تاکنون این مساله اتفاق نیافتاده است. 

بیگدلی گفت:‌ سقف وام باید افزایش یابد و تسهیلات ارزان به بخش مسکن ارایه دهند و از سوی دیگر به فعالان و کارآفرینان بخش مسکن  با توجه به اینکه ۷۰درصد اشتغال کشور در این بخش بوده و بیش از یک هزار و ۲۰۰گروه شغلی را می‌چرخانند،‌ تسهیلاتی ارایه دهند تا افراد تشویق به حضور در این بخش شوند که در نهایت منجر به شکوفایی واقعی خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.