سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای احمدی نژاد مبنی بر اینکه اگر می‌گویند پول‌ها نیست، به من بگویند یا جایش را بگویم؟ گفت: کسی اگر می‌داند باید بگوید نباید از او بخواهند مگر اینکه جایی گذاشته باشد.

محسنی اژه‌ای در تشریح اسامی متهمان پرونده گمرک در بوشهر که حکم آن شهریورماه قطعی شده است، گفت: بهنام نوروزی فرزند رستن مدیرکل گمرک و ناظر گمرکات بوشهر به اتهام اخذ رشوه به ۵ سال حکم حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال رد مال جهت اخذ رشوه و همچنین به همین میزان جزای نقدی محکوم شده است. متهم دیگر امید محمدی فرزند نجف کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به حبس و رد مال به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و همین مقدار جزای نقدی و ۳ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

وی افزود: الله قلی کمانین. فرزند امیرعلی کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به ۲سال حبس و. سال انفصال از خدمت و ۷ میلیارد و ۱۶۲میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رد متل و جزای نقدی محکوم شده است. همه متهمین نامبرده شده علاوه بر موارد ذکر شده به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است؟ گفت: شناسایی و کارشناسی اموال گاه طول می‌کشد و کسی که کارشناسی به نفعش نباشد اعتراض می‌کند و این عمل تکرار می‌شود. گاهی هم همه اموال ثبت نمی‌شود و قابل دسترسی نیست یا به نام بستگان ثبت شده است. نکته سوم هم که باید قانون اصلاح شود زیرا همه معاملات غیرمنقول رسمی ثبت نمی‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره لیست ۲۰ نفره وکلا و انتقادها به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، نیز گفت: بارها توضیح داده شده است، ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره‌اش مورد تایید قوه قضاییه بودن وکلا را در پرونده‌های امنیتی ذکر می‌کند اما این پیشنهاد قوه قضاییه نبوده است و کار دستگاه قضایی هم از این جهت سخت بود که رییس قوه قضاییه شخصا بررسی کند که کدام وکیل مورد تایید است. درخواست اصلاح آن شد و هنوز هم دنبال اصلاح هستیم. نه فقط این ماده بلکه برای چند ماده دیگر قانون آیین دادرسی کیفری هم درخواست اصلاح داریم. اما عدد ۲۰ درست نیست الان حدود دو هزار وکیل در کل کشور تایید شده‌اند و در تهران هم لیست ۲۰ نفره چند بار اصلاح و اضافه شده‌ است. به عنوان مثال در پرونده‌های اخیر فساد اقتصادی هم وکلای این پرونده‌ها مشمول تبصره ماده ۴۸ هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت پرونده واردات خودرو و نیز رسیدگی به اتهامات م- رضایی گفت: ما امیدوار بودیم در دادگاه‌های ویژه‌ای که تشکیل شده با سرعت کار انجام شود و امیدوار بودیم حکم ۳۵ نفر تا قبل از تاسوعا مشخص شود که متاسفانه نشد. البته دادگاه‌های ویژه‌ای که تشکیل شده اگر بگویند جهاد می‌کنند، مبالغه نکردم. امروز آخرین دفاع در برخی پرونده‌ها گرفته شد و با این حال امیدواریم تا آخر هفته حکم ۳۵ تا ۳۶ نفر صادر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.