مدیر کل مدیریت بحران خوزستان جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اعزام نیروهای امدادی و محیط زیست در عصر جمعه آتش سوزی عمدی در این تالاب مهار شد.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به ادامه آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی نیز گفت: دود سفید و شدید ناشی از آتش سوزی تالاب در بخش عراقی نیز مجددا بلند شده اما با توجه به جهت وزش باد، دود به سمت کشور عراق انتشار یافته است.

 بیش از ۲ هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم نیز در ماه های اخیر دچار آتش سوزی شد.

هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.

***دشت گل اندیکا همچنان می سوزد

حاجی زاده در ادامه به آتش سوزی در منطقه دشت گل اندیکا اشاره کرد و توضیح داد: آتش سوزی در این منطقه از شامگاه دیشب آغاز شده که صبح امروز مهار شد اما دوباره مشتعل شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: به فرمانداری اندیکا و مسجدسلیمان برای مهار مجدد آتش سوزی اعلام آماده باش شد و در صورت نیاز نیرو به منطقه اعزام می شود.

وی گفت: در لحظه مخابره خبر آتش سوزی در 2 منطقه دشت گل اندیکا و شیمبار ادامه داشته و تمامی نیروها کنترل و اطفاء حریق در حال انجام وظیفه هستند.

کیامرث حاجی زاده اظهار داشت: اولین آتش سوزی در حدود ساعت ۱۵ روز جاری در منطقه دشت گل شهرستان به وقوع پیوست و جنگلها و مراتع آن منطقه دچار حریق گسترده شدند.

وی افزود: دومین آتش‌سوزی حدود 2 ساعت بعد و در حدود ساعت ۱۷ روز جاری در منطقه حفاظت شده شیرین بهار (شیمبار) و در تالاب شیمبار به وقوع پیوست که بلافاصله پس از وقوع حریق نخست ستاد مدیریت بحران شهرستانها اندیکا، لالی و مسجدسلیمان در حالت آماده باش کامل قرار گرفته و نیروها و امکانات دستگاه‌های مرتبط از شهرستان‌های لالی و مسجدسلیمان به عنوان شهرستان های معین به شهرستان اندیکا اعزام و به همراه جوامع محلی، دوستداران طبیعت و محیط زیست در هر دو منطقه در حال اطفاء حریق هستند.

همچنین ماشین آتش نشانی نفت و 2 تیم هلال احمر نیز به منطقه اعزام شده است.

منطقه دشت گل در بخش مرکزی اندیکا و جزو عرصه های منابع طبیعی به شمار می‌رود. تالاب شیمبار نیز در شمال اندیکا در منطقه حفاظت شده شیمبار واقع شده، پوشش گیاهی منطقه مرتعی و گونه درختی جنگلی آن بلوط است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.