«ریاض خالد کریمی» در کنفرانس مطبوعاتی در ریانووستی در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی پس از آنکه آمریکا روز گذشته چین را بخاطر خرید اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کرد به مذاکره درباره خرید این تسلیحات ادامه می دهد، افزود: اکنون گفت وگو درباره پارامترهای فنی ارسال تسلیحات اس-۴۰۰ روسی بین روسیه و عربستان سعودی جریان دارد و به دلیل حساسیت موضوع، مذاکرات پیچیده و طولانی خواهد بود.

 

 «رائد بن خالد قرملی» سفیر سابق ریاض در مسکو ۱۱ خرداد ماه گذشته گفته بود که روند گفت و گو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» به خوبی جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید اس ۴۰۰ پس از بازنگری فنی انجام می شود، تصریح کرد: آنچه که اکنون جریان دارد، رایزنی درخصوص جزئیات فنی نقل و انتقال تجهیزات، مسائل مربوط به فناوری میان کارشناسان دو طرف است.

سفیر عربستان در روسیه افزود: نمی توانیم زمان دقیق پایان گفت و گوها برای خرید اس ۴۰۰ را مشخص کنیم اما روند آن بسیار خوب است.

قرملی ماه فوریه گذشته (بهمن/ اسفند ۹۶) اعلام کرد که گفت و گو برای خرید سامانه موشکی روسیه مراحل پایانی خود را می گذراند.

مسکو اکتبر ۲۰۱۷ (مهر/ آبان ۹۶) و درجریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسکو، موافقت کرد سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را در اختیار ریاض قرار دهد.

سامانه زمین به هوای اس ۴۰۰ مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط &#۳۹;مرکز طراحی الماس&#۳۹; آماده شده و به عنوان یک نسل ارتقا یافته از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌ شمار می‌رود.

تحلیلگران بر این باورند، با بالا گرفتن آتش جنگ یمن چنانچه هم‌ زمان ۵۰ موشک یمنی به سمت شرکت نفتی «آرامکو» عربستان در جیزان شلیک شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که ۷۰ درصد از نفت اروپا را تامین می کند، نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت روبرو می شود.

مجموعه های پدافند موشکی اس ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-۲۱) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می دهد و موشک های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.

مسکو به تازگی این تسلیحات پیشرفته را به چین داده و با هند و ترکیه نیز برای فروش آن قرارداد امضا کرده است.

ایران که پیشتر از روسیه اس ۳۰۰ گرفته بود، تا کنون هیچ درخواستی برای خرید اس ۴۰۰ نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.