برزنجی به شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» عراق گفت که اولویتش ایجاد روابط بهتر میان دولت مرکزی در بغداد و دولت محلی اقلیم خواهد بود.

سفیر عراق در واتیکان افزود: همه مطلع بودند که من نخستین کسی بودم که ۱۷ ماه مه ۲۰۱۸ (۲۷ اردیبهشت ۹۷) با استناد به ماده ۶۸ قانون اساسی عراق، خود را به عنوان نخستین نامزد ریاست جمهوری اعلام کردم.

اعلام نامزدی برزنجی درحالی منتشر می شود که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز امروز (چهارشنبه) &#۳۹;برهم صالح&#۳۹; مشاور سابق نخست وزیر را به عنوان تنها نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق معرفی کرد.

براساس یک عرف سیاسی نانوشته بین احزاب حاکم در عراق، پست ریاست جمهوری در طول ۱۵ سال گذشته پس از سقوط رژیم صدام، سهم حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده است.

تاکنون جلال طالبانی (دو دوره) و فواد معصوم (یک دوره) پست ریاست جمهوری عراق را در اختیار داشتند و برهم صالح سومین شخصیت سیاسی است که از طرف حزب اتحادیه میهنی نامزد این پست در عراق می شود.

در همین حال خبرگزاری &#۳۹;الغدپرس&#۳۹; عراق به نقل از یک منبع کرد آورده است که رهبری حزب دمکرات کردستان عراق به حزب اتحادیه میهنی ابلاغ کرده است در صورتی که برهم صالح نامزد ریاست جمهوری شود، حزب دموکرات نیز یک نامزد از خود را به عنوان نامزد رقیب صالح مطرح می کند.

این خبرگزاری گزارش داد، احتمالا حزب دموکرات کردستان عراق، &#۳۹;فاضل میرانی&#۳۹; از اعضای دفتر سیاسی این حزب را به عنوان رقیب صالح مطرح کند و پارلمان عراق در خصوص انتخاب هریک از این دو برای پست ریاست جمهوری تصمیم گیری کند.

پیشتر رییس پارلمان عراق از گشوده شدن باب ثبت نام برای نمایندگان پارلمان این کشور برای نامزدی پست ریاست جمهوری عراق خبر داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.